Grupa C 

Zofia Dzieniszewska - zapiski

hej, jak narazie dostalam pytania z odpowiedziami od 2 osob, czekam na reszte abym mogla mu calosciowo wyslac i wrzucic na forum przed kolokwium, prosze o szybkie przesylanie art. pozdrawiam


A tych dwoch poki co wrzucic nei mozesz bo...? JEszcze by sie ktos nauczy³. Wrzuc w czwartek.
Nie no Aga jak bêdzie mieæ to wrzuci na bank Tego jestem pewny
Art. 25.

Odpis od funduszu emerytalno-rentowego na fundusz administracyjny Kasy Rolniczego
Ubezpieczenia Spo³ecznego wynosi 411.000 tys. z³.

Zasady finansowania ubezpieczenia spo³ecznego rolników okre¶la ustawa z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu spo³ecznym rolników (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 50, poz. 291 z pó¼n. zmian.), a w zakresie ubezpieczeñ zdrowotnych - Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o ¶wiadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze ¶rodków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135).

Fundusz Emerytalno-Rentowy przeznaczony jest na finansowanie rent i emerytur wraz z dodatkami. Tworzony jest on ze sk³adek rolników oraz dotacji pañstwa. Dotacja finansowa do systemu ubezpieczeñ rolniczych wynosi ok. 94% dochodów Funduszu Emerytalno- Rentoergo KRUS ( dotacje uzupe³niaj±ce,dotacje celowe na wyp³ate ¶wiadczeñ,dotacje celowe na pokrycie sk³adek na ubezpieczenie zdrowotne rolników)
.Sk³adka na fundusz emerytalno-rentowy wynosi kwartalnie 30% najni¿szej emerytury pracowniczej od ka¿dej ubezpieczonej osoby.

Fundusz Emerytalno- Rentowy przeznaczony jest na finansowanie :

1. emerytur rolniczych oraz rolniczych rent inwalidzkich i rodzinnych
2. dodatków do wymienionych w pkt. 1. emerytur i rent np. dodatek pielêgnacyjny
3. ¶wiadczeñ wp³acanych kombatantom np. renty kombatanckie lub dodatki kombatanckie
4. zasi³ków pogrzebowych
5. sk³adek na ubezpieczenie zdrowotne

Fundusz Administracyjny przeznaczony jest na finansowanie kosztów obs³ugi ubezpieczenia;
Tworzony jest g³ównie z :

1. odpisów Funduszu Emerytalno - rentowego w wysoko¶ci do 3,5 % planowanych wydatków Funduszu Emerytalno- Rentowego
2. odpisów od Funduszu Sk³adkowego w wysoko¶ci do 9% planowanych wydatków Funduszu Sk³adkowego

Art. 25 Ustawy bud¿etowej 2010r. = Art. 31 Ustawy bud¿etowej 2009r.

2009r wynosi³ : 480.000 ty¶. z³.
2010r. wyniesie : 411.000 ty¶. z³.

Wysy³am to , ......(((


corsa jasne jasne ze wrzuce nie rozumiem tego oburzenia he he he
Art. 30.
Kwoty wp³at jednostek samorz±du terytorialnego, o których mowa w art. 7 ust. 2 ustawy
z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorz±du terytorialnego (Dz. U. z 2008 r.
Nr 88, poz. 539, z pó¼n. zm. 10)), wynosz± dla:
1) gmin - 637.977 tys. z³;
2) powiatów - 1.133.798 tys. z³;
3) województw - 955.642 tys. z³.

Samorz±d terytorialny-organizacja spo³eczno¶ci lokalnej(gmina, powiat), regionalnej (województwo samorz±dowe), jednocze¶nie forma administracji publicznej, w której mieszkañcy z mocy prawa wspólnotê, która wzglêdnie sama decyduje o realizacji zadañ administracyjnych na danym terytorium, zgodnie z ustaw± i pod nadzorem administracji rz±dowej.
Jednostki samorz±du terytorialnego:
- gmina- podstawowa jednostka
- powiat- drugi szczebel samorz±du terytorialnego (powiat ziemski i grodzki)
- województwo- jednostka podzia³u terytorialnego dla administracji rz±dowej od 1999r, pe³ni nadzór nad dzia³alno¶ci± jednostek na zasadach okre¶lonych w ustawie, wykonuje zadania administracji publicznej
(ka¿da z jednostek tworzy w³asne organy)

Omówienie artyku³u:
Art. 30 stosownie do art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek
samorz±du terytorialnego (Dz. U. z 2008 r. Nr 88, poz. 539, z pó¼n. zm.) jednostki
samorz±du terytorialnego dokonuj± wp³at na rachunek bud¿etu pañstwa; zasady
dokonywania wp³at przez poszczególne rodzaje jednostek samorz±du terytorialnego,
tj. gminy, powiaty i województwa, a tak¿e przeznaczanie ¶rodków podchodz±cych z tego
tytu³u, okre¶laj± przepisy art. 29, 30 i 31 wy¿ej wymienionej ustawy.
Art. 29. 1. Gminy, w których wska¼nik G jest wiêkszy ni¿ 150 % wska¼nika Gg, dokonuj± wp³at do bud¿etu pañstwa, z przeznaczeniem na czê¶æ równowa¿±c± subwencji ogólnej dla gmin.
2. Kwotê rocznej wp³aty oblicza siê mno¿±c liczbê mieszkañców gminy przez kwotê wynosz±c±:
1) 20 % nadwy¿ki wska¼nika G ponad 150 % wska¼nika Gg -- dla gmin, w których wska¼nik G jest nie wiêkszy ni¿ 200 % wska¼nika Gg;
2) 10 % wska¼nika Gg, powiêkszon± o 25 % nadwy¿ki wska¼nika G ponad 200 % wska¼nika Gg -- dla gmin, w których wska¼nik G jest wiêkszy ni¿ 200 % i nie wiêkszy ni¿ 300 % wska¼nika Gg;
3) 35 % wska¼nika Gg, powiêkszon± o 30 % nadwy¿ki wska¼nika G ponad 300 % wska¼nika Gg -- dla gmin, w których wska¼nik G jest wiêkszy ni¿ 300 % wska¼nika Gg.

gdzie: wska¼nik G- wska¼nik dochodów podatkowych na jednego mieszkañca w gminie,
wska¼nik Gg- wska¼nik dochodów podatkowych dla wszystkich gmin
Art. 30. 1. Powiaty, w których wska¼nik P jest wiêkszy ni¿ 110 % wska¼nika Pp, dokonuj± wp³at do bud¿etu pañstwa, z przeznaczeniem na czê¶æ równowa¿±c± subwencji ogólnej dla powiatów.
2. Kwotê rocznej wp³aty oblicza siê mno¿±c liczbê mieszkañców powiatu przez kwotê wynosz±c±:
1) 80 % nadwy¿ki wska¼nika P ponad 110 % wska¼nika Pp -- dla powiatów, w których wska¼nik P jest nie wiêkszy ni¿ 120 % wska¼nika Pp;
2) 8 % wska¼nika Pp, powiêkszon± o 95 % nadwy¿ki wska¼nika P ponad 120 % wska¼nika Pp -- dla powiatów, w których wska¼nik P jest wiêkszy ni¿ 120 % i nie wiêkszy ni¿ 125 % wska¼nika Pp;
3) 12,75 % wska¼nika Pp, powiêkszon± o 98 % nadwy¿ki wska¼nika P ponad 125 % wska¼nika Pp -- dla powiatów, w których wska¼nik P jest wiêkszy ni¿ 125 % wska¼nika Pp.
gdzie: wska¼nik P- wska¼nik dochodów podatkowych na jednego mieszkañca w powiecie,
wska¼nik Pp- wska¼nik dochodów podatkowych dla wszystkich powiatów
Art. 31. 1. Województwa, w których wska¼nik W jest wiêkszy od 110 % wska¼nika Ww, dokonuj± wp³at do bud¿etu pañstwa, z przeznaczeniem na czê¶æ regionaln± subwencji ogólnej dla województw.
2. Kwotê rocznej wp³aty oblicza siê mno¿±c liczbê mieszkañców województwa przez kwotê wynosz±c±:
1) 80 % nadwy¿ki wska¼nika W ponad 110 % wska¼nika Ww -- dla województw, w których wska¼nik W jest nie wiêkszy ni¿ 170 % wska¼nika Ww;
2) 48 % wska¼nika Ww, powiêkszon± o 95 % nadwy¿ki wska¼nika W ponad 170 % wska¼nika Ww -- dla województw, w których wska¼nik W jest wiêkszy ni¿ 170 % wska¼nika Ww.
gdzie: wska¼nik W- wska¼nik dochodów podatkowych na jednego mieszkañca w województwie
wska¼nik Ww- wska¼nik dochodów podatkowych dla wszystkich województw

5.4. Wp³aty jednostek samorz±du terytorialnego
Szacuje siê, ¿e dochody bud¿etu pañstwa z tytu³u wp³at jednostek samorz±du
terytorialnego w 2009 r. wynios± 2.702.037 tys. z³, tj. na poziomie kwoty przyjêtej do
nowelizacji ustawy bud¿etowej na 2009 r.
Prognozuje siê, ¿e wp³aty jednostek samorz±du terytorialnego w 2010 r. wynios±
2.727.417 tys. z³.
Wp³aty jednostek samorz±du terytorialnego w latach 2008-2010 (tendencja wzrostu wp³at jednostek samorz±du terytorialnego) :
2008 2009 2010
Wp³aty jednostek samorz±du terytorialnego tys. z³ 2.164.825 2.702.037 2.727.417

Wp³aty jednostek samorz±du terytorialnego do bud¿etu pañstwa zwi±zane s±
z mechanizmem redystrybucji dochodów pomiêdzy jednostkami samorz±du terytorialnego
Redystrybucyjna funkcja polityki bud¿etowej polega na ¶wiadomym oddzia³ywaniu przez pañstwo na ostateczny podzia³ dochodów indywidualnych.
Potrzeba funkcji redystrybucji wynika z nadmiernego zró¿nicowania dochodów obywateli kszta³towanych w oparciu o mechanizmy rynkowe.
Instrumenty – podatki i transfery socjalne.
Redystrybucja bezpo¶rednia i po¶rednia:
Redystrybucja bezpo¶rednia – przez podatki i transfery
Redystrybucja po¶rednia – korzystanie nieodp³atnie lub czê¶ciowo nieodp³atnie z us³ug publicznych.

W 2010 r., w stosunku do 2009 r., zostanie ponownie zwiêkszony udzia³ gmin1
we wp³ywach z podatku PIT. £±czny udzia³ jednostek samorz±du terytorialnego we
wp³ywach z PIT wzro¶nie w 2010 r. z 48,57% do 48,79%. W przypadku podatku CIT udzia³
jednostek samorz±du terytorialnego wzro¶nie z 22,11% do 22,86% w 2010 r.

Art. 34.

Upowa¿nia siê ministra finansów do sprzeda¿y aktywów finansowych zwolnionych w wyniku operacji przedterminowego wykupu zad³u¿enia zagranicznego.

Pyt.: Czym jest zad³u¿enie zagraniczne?

D³ug zagraniczny to ca³o¶æ zad³u¿enia, które podmioty z danego kraju – rz±d, banki komercyjne, przedsiêbiorstwa, osoby prywatne – zaci±gnê³y za granic±. D³ug ten mo¿e mieæ postaæ zarówno kredytów, jak i posiadanych przez podmioty zagraniczne skarbowych papierów warto¶ciowych lub obligacji przedsiêbiorstw.
D³ug zagraniczny jest zaci±gany od podmiotów zagranicznych i wyra¿ony w obcych walutach. Zad³u¿enie zagraniczne pañstwa jest czê¶ci± d³ugu publicznego. Wierzyciele s± gotowi po¿yczaæ fundusze zagranicznym podmiotom, gdy¿ rozdzielaj± (dywersyfikuj±) swoje oszczêdno¶ci pomiêdzy szersz± gamê aktywów finansowych ni¿ w kraju, czyli w ten sposób ograniczaj± ryzyko wahañ dochodów ze swoich lokat.
Z kolei d³u¿nicy korzystaj± wtedy z puli oszczêdno¶ci ¶wiatowych - d³ug zagraniczny umo¿liwia oderwanie krajowych procesów inwestycyjnych od poziomu krajowych oszczêdno¶ci. Honorowanie du¿ego publicznego d³ugu zagranicznego (czyli regularne sp³acanie odsetek i rat kapita³owych) wymaga zazwyczaj wygospodarowania nadwy¿ek na rachunku bie¿±cym. D³ug zagraniczny jest niebezpieczny, gdy¿ jego warto¶æ zmienia siê w zale¿no¶ci od kursu waluty krajowej. Pañstwo ma wiêkszo¶æ swoich dochodów w walucie krajowej – a odsetki i raty kapita³owe d³ugu zagranicznego sp³acaæ musi w dewizach. Gwa³towne os³abienie kursu czy utrata rezerw walutowych mo¿e uniemo¿liwiæ krajowi sp³atê zad³u¿enia i sk³oniæ go do og³oszenia niewyp³acalno¶ci, je¿eli regulowanie zobowi±zañ by³oby spo³ecznie zbyt kosztowne. Kraj traci wtedy zaufanie i reputacjê solidnego d³u¿nika i w konsekwencji przez kilka lat nie ma szans na ¿adne po¿yczki zagraniczne. Jego wierzyciele trac± za¶ czê¶æ kapita³u i odsetek w zale¿no¶ci od skali niewyp³acalno¶ci.
Art. 31 ustawy bud¿etowej na rok 2010

Zgodnie z art. 104 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415, z pó¼n. zm.) ustala siê obowi±zkow± sk³adkê na Fundusz Pracy w wysoko¶ci 2,45% podstawy wymiaru sk³adek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, okre¶lonej w art. 104 ust. 1 wymienionej ustawy.

Pytanie: Co to jest Fundusz Pracy, jak jest finansowany i na jakie cele przeznaczane s± jego ¶rodki?

Fundusz Pracy jest pañstwowym funduszem celowym. Dziêki op³acaniu sk³adki na Fundusz Pracy uzyskujemy prawo do ¶wiadczeñ w razie utraty pracy.
Fundusz Pracy podlega Ministrowi Pracy i Polityki. ¦rodki Funduszu Pracy przeznacza siê na finansowanie aktywizacji osób bezrobotnych i ich powrotu na rynek pracy.
W szczególno¶ci ze ¶rodków Funduszu Pracy finansuje siê:
• zasi³ki dla bezrobotnych, ¶wiadczenia przedemerytalne, stypendia i dodatki szkoleniowe dla osób bezrobotnych,
• dzia³alno¶æ powiatowych i wojewódzkich urzêdów pracy,
• koszty wynagrodzeñ wyp³acanych m³odocianym pracownikom,
• koszty szkolenia pracowników i bezrobotnych,
• refundacjê kosztów wyposa¿enia lub doposa¿enia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego, jednorazowych ¶rodków na podjêcie dzia³alno¶ci gospodarczej, kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa,
• koszty zwi±zane z ustaleniem uprawnieñ do zasi³ku i innych ¶wiadczeñ z tytu³u bezrobocia i przekazywaniem bezrobotnym nale¿nych ¶wiadczeñ pieniê¿nych,
• wydatki zwi±zanych z promocj± oraz pomoc± prawn± zatrudnionym za granic± w ramach umów miêdzynarodowych,
• prace interwencyjne,
• koszty z tytu³u op³aconych sk³adek na ubezpieczenia spo³eczne refundowanych pracodawcy.
Sk³adki na Fundusz Pracy s± obowi±zkowe. Obowi±zek ten ci±¿y na p³atniku sk³adek, który finansuje je w ca³o¶ci z w³asnych ¶rodków. Sk³adki na Fundusz Pracy op³acaj±:
• pracodawcy oraz inne jednostki organizacyjne za:
o pracowników lub osoby pozostaj±ce w stosunku s³u¿bowym,
o nak³adców,
o zleceniobiorców, osoby wykonuj±ce umowê agencyjn± albo inn± umowê, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje siê przepisy dotycz±ce zlecenia, oraz za osoby z nimi wspó³pracuj±ce,
o osoby wykonuj±ce pracê w okresie odbywania kary pozbawienia wolno¶ci lub tymczasowego aresztowania,
o stypendystów sportowych,
o osoby otrzymuj±ce ¶wiadczenie socjalne przys³uguj±ce na urlopie górniczym, ¶wiadczenie górnicze lub górniczy zasi³ek socjalny lub wynagrodzenie przys³uguj±ce w okresie ¶wiadczenia górniczego, stypendium na przekwalifikowanie lub kontraktu szkoleniowego,
o ¿o³nierzy zawodowych oraz funkcjonariuszy niespe³niaj±cych warunków do nabycia prawa do emerytury lub renty inwalidzkiej okre¶lonych w przepisach o zaopatrzeniu emerytalnym ¿o³nierzy zawodowych oraz w przepisach o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Urzêdu Ochrony Pañstwa, Agencji Bezpieczeñstwa Wewnêtrznego, Agencji Wywiadu, S³u¿by Kontrwywiadu Wojskowego, S³u¿by Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Stra¿y Granicznej, Biura Ochrony Rz±du, Pañstwowej Stra¿y Po¿arnej i S³u¿by Wiêziennej, za których, po zwolnieniu ze s³u¿by lub rozwi±zaniu stosunku pracy, odprowadzono sk³adkê na ubezpieczenia emerytalne i rentowe od uposa¿enia lub wynagrodzenia wyp³aconego w okresie s³u¿by lub stosunku pracy na podstawie przepisów odrêbnych,
o za funkcjonariuszy, którzy w chwili zwolnienia ze s³u¿by spe³niaj± jedynie warunki do nabycia prawa do policyjnej renty inwalidzkiej, w przypadku przekazania sk³adek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe;
• rolnicze spó³dzielnie produkcyjne, spó³dzielnie kó³ek rolniczych lub spó³dzielnie us³ug rolniczych - za swoich cz³onków;
• osoby prowadz±ce pozarolnicz± dzia³alno¶æ gospodarcz± samodzielnie- za siebie jako ubezpieczonych, o ile podstawa wymiaru sk³adek dla tych osób wynosi co najmniej minimalne wynagrodzenie za pracê. Oznacza to, ¿e nie op³acaj± sk³adek na FP osoby prowadz±ce dzia³alno¶æ gospodarcz±, dla których podstawa wymiaru sk³adek jest ni¿sza ni¿ minimalne wynagrodzenie za pracê.
Nie op³aca siê sk³adek na Fundusz Pracy za:
• duchownych,
• osoby pobieraj±ce zasi³ek sta³y na podstawie przepisów o pomocy spo³ecznej,
• osoby pobieraj±ce na podstawie przepisów o ¶wiadczeniach rodzinnych ¶wiadczenie pielêgnacyjne lub dodatek do zasi³ku rodzinnego z tytu³u samotnego wychowywania dziecka,
• podlegaj±cych ubezpieczeniu spo³ecznemu rolników,
• ¿o³nierzy niezawodowych w s³u¿bie czynnej,
• odbywaj±cych zastêpcze formy s³u¿by wojskowej,
• osoby przebywaj±ce na urlopach wychowawczych oraz pobieraj±ce zasi³ek macierzyñski,
• osoby powracaj±ce z urlopu macierzyñskiego lub wychowawczego - przez 36 miesiêcy od miesi±ca nastêpuj±cego po powrocie,
• osoby pobieraj±ce ¶wiadczenie szkoleniowe,
Podstaw± wymiaru sk³adek na Fundusz Pracy jest:
• kwota stanowi±ca podstawê wymiaru sk³adek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe bez stosowania ograniczenia do trzydziestokrotno¶ci prognozowanego przeciêtnego wynagrodzenia miesiêcznego, wynosz±ca w przeliczeniu na okres miesi±ca, co najmniej minimalne wynagrodzenie za pracê,
• kwota nie ni¿sza ni¿ 80% wysoko¶ci minimalnego wynagrodzenia za pracê - w przypadku wynagrodzenia pracownika w okresie jego pierwszego roku pracy,
• kwota nie ni¿sza ni¿ 50% minimalnego wynagrodzenia za pracê - w przypadku osób wykonuj±cych pracê w okresie odbywania kary pozbawienia wolno¶ci lub tymczasowego aresztowania.
W przypadku, je¿eli pracownik ma podstawê wymiaru sk³adek ni¿sz± ni¿ p³aca minimalna ale ma inne ¼ród³a przychodu podlegaj±ce osk³adkowaniu, pracodawca ma obowi±zek naliczaæ i op³acaæ sk³adki na Fundusz Pracy, je¿eli ³±czny dochód pracownika wynosi wiêcej ni¿ p³aca minimalna. Na pracowniku ci±¿y obowi±zek z³o¿enia o¶wiadczenia o przychodach z innych tytu³ów.
Natomiast je¶li pracownik osi±ga wynagrodzenie ni¿sze ni¿ p³aca minimalna, nie ma obowi±zku uiszczania za niego sk³adki na Fundusz Pracy. Jednak¿e wówczas nie zalicza siê tego okresu do okresu wymaganego do nabycia prawa do zasi³ku dla bezrobotnych.
Wysoko¶æ sk³adki na Fundusz Pracy okre¶la ustawa bud¿etowa. Od 1999r. jej wysoko¶æ wynosi 2,45% podstawy wymiaru sk³adek.
Z op³acania sk³adek na Fundusz Pracy zwolnieni s±:
• Przedsiêbiorcy Polskiego Zwi±zku G³uchych i Polskiego Zwi±zku Niewidomych oraz Zwi±zku Ociemnia³ych ¯o³nierzy Rzeczypospolitej Polskiej,
• Towarzystwo Opieki nad Ociemnia³ymi, Zak³ad Opieki dla Niewidomych w Laskach,
• zak³ady aktywno¶ci zawodowej za zatrudnionych pracowników o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepe³nosprawno¶ci.
Sk³adki na Fundusz Pracy op³aca siê za okres trwania obowi±zkowych ubezpieczeñ emerytalnego i rentowych na zasadach przewidzianych dla sk³adek na ubezpieczenia spo³eczne. Poboru sk³adek na Fundusz Pracy dokonuje Zak³ad Ubezpieczeñ Spo³ecznych.
W zakresie poboru i egzekucji sk³adek do sk³adek na Fundusz Pracy maj± zastosowanie przepisy ustawy o systemie ubezpieczeñ spo³ecznych. Oznacza to, ¿e w razie nieop³acania sk³adek na Fundusz Pracy lub op³acenia ich w ni¿szej od nale¿nej wysoko¶ci Zak³ad Ubezpieczeñ Spo³ecznych naliczy i pobierze odsetki za zw³okê, na zasadach i w wysoko¶ci okre¶lonych przepisami ustawy -Ordynacja podatkowa. Sk³adki te oraz nale¿no¶ci z tytu³u odsetek za zw³okê i dodatkowej op³aty, o których mowa w ust. 3, nieop³acone w terminie, podlegaj± ¶ci±gniêciu w trybie przepisów o postêpowaniu egzekucyjnym w administracji. Mog± byæ tak¿e sp³acone w uk³adzie ratalnym.
Art. 33. Ustala siê kwotê ¶rodków przeznaczonych na zwiêkszenie funduszu statutowego Banku Gospodarstwa Krajowego, w zwi±zku z realizacj± programów rz±dowych popierania budownictwa mieszkaniowego, o której mowa w art. 15d ust.2 ustawy z dnia 16 pa¼dziernika 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz .1070, z pó¼n. Zm13)) – w wysoko¶ci 7.000 tys. z³.

Pytanie: Co to jest i czym siê zajmuje Bank Gospodarstwa Krajowego?

Odpowied¼:

Bank Gospodarstwa Krajowego jako pañstwowa instytucja finansowa o du¿ej wiarygodno¶ci, specjalizuje siê w obs³udze sektora finansów publicznych. Zapewnia ekonomicznie efektywne i operacyjnie skuteczne wspieranie pañstwowych programów spo³eczno-gospodarczych oraz samorz±dowych programów rozwoju regionalnego.

Funkcje:

Aktywne uczestnictwo w realizacji gospodarczych zadañ pañstwa. Zarz±dzanie ¶rodkami kilku funduszy celowych oraz wieloma programami rz±dowymi. Stanowi wa¿ne ogniwo w finansowaniu i wspieraniu rozwoju mieszkalnictwa, drobnej przedsiêbiorczo¶ci, rynku oszczêdno¶ci energii.

BGK, poza realizacj± zadañ rz±dowych, prowadzi dzia³alno¶æ komercyjn± na rynku korporacyjnym i detalicznym.

W 2002 roku Bank Gospodarstwa Krajowego przej±³ obs³ugê operacyjn± dzia³alno¶ci depozytowo-kredytowej prowadzonej dotychczas przez Bank Rozwoju Budownictwa Mieszkaniowego S.A. (Bud-Bank S.A.). W wyniku po³±czenia z Bud-Bankiem S.A. rozszerzy³a siê sieæ placówek BGK.
lukasz, wyslij mi to prosze tez na maila tak jak sie umawialismy!!!
art 32 Projektu Ustawy Bud¿etowej na rok 2010

Zgodnie z art 29 ust. 2 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeñ pracowniczych (przyp.wysoko¶æ sk³adki na FG¦P okre¶la ustawa bud¿etowa) w razie niewyp³acalno¶ci (Dz. U. Nr 158, poz. 1121, z po¼n. zm.2012) - ustala siê obowi±zkow± sk³adkê na Fundusz Gwarantowanych Swiadczeñ Pracowniczych w wysoko¶ci 0,10% podstawy wymiaru sk³adki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe, bez stosowania ograniczenia, o którym mowa w art. 19 ust. 1usawy wiemienionej w art.22.

Co to jest FG¦P? Kto odprowadza sk³adki na Fundusz i na jakiej zasadzie?

Fundusz Gwarantowanych Swiadcze Pracowniczych utworzony zosta³ na podstawie ustawy z dnia 29 grudnia 1993 r. o ochronie roszczeñ pracowniczych w razie niewyp³acalno¶ci pracodawcy - posiada osobowo¶æ prawn±. ¦rodkami Funduszu dysponuje w³a¶ciwy minister do spraw pracy (obecnie Jolanta Fedak) z pomoc± Krajowego Biura w Warszawie. Celem Funduszu jest ochrona roszczeñ pracowniczych w razie niemo¿no¶ci ich zaspokojenia przez pracodawcê z powodu jego niewyp³acalno¶ci. Fundusz jest tworzony ze sk³adek p³aconych przez pracodawców objêtych dzia³aniem ustawy oraz innych przychodów Funduszy, tj. odsetki bankowe - bie¿±ce i z lokat, pozosta³e odsetki od przeterminowancyh wierzytelno¶ci, przychody z tytu³u najmu pomieszczeñ w nieruchomo¶ciach przejêtych za nale¿no¶ci Funduszu, ¶rodki uzyskane z Unii Europejskiej. Pracodawca ma obowi±zek je naliczyæ, wykazaæ w deklaracjach DRA i odprowadziæ do ZUS. Od 1 pa¼dziernika 2006r. pracodawcy posiadaj±cy status zak³adu pracy chronionej lub zak³adu aktywno¶ci zawodowej ju¿ nie korzystaj± ze zwolnienia z obowi±zku op³acania sk³adki na FG¦P

Sk³adka na FG¦P wynosi 0,10 % podstawy wymiaru i jest w ca³o¶ci finansowana ze ¶rodków p³atnika sk³adek.
Podstawê wymiaru sk³adki na FG¦P stanowi podstawa wymiaru sk³adek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe bez stosowania ograniczenia podstawy do kwoty 30-krotno¶ci przeciêtnego miesiêcznego wynagrodzenia, o którym mowa w art 19 ust. 1 Ustawy z dnia 13 pa¼dziernika 1998 r., ¿e roczna podstawa wymiaru sk³adek na ubezpieczenie emarytalne i rentowe w danym roku kalendarzowym nie mo¿e byæ wy¿sza od kwoty odpowiadaj±cej trzydziestokrotno¶æi prognozowanego przeciêtnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej na dany rok kalendarzowy

Sk³adkê na Fundusz nalicza siê od wyp³at stanowi±cych podstawê wymiaru sk³adek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe bez stosowania ograniczenia maksymalnego (podstawa wymiaru). Nie ma równie¿ ¿adnego minimum, wiêc sk³adkê nalicza siê nawet od przychodu równego 1z³.

ZA£¡CZNIKI:
Ustawa z dnia 13 pa¼dziernika 1988 o systemie ubezpieczeñ spo³eczncyh
Art. 19. 1. Roczna podstawa wymiaru sk³adek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób, o których mowa w art. 6, 7 i 10, w danym roku kalendarzowym nie mo¿e byæ wy¿sza od kwoty odpowiadaj±cej trzydziestokrotno¶ci prognozowanego przeciêtnego wynagrodzenia miesiêcznego w gospodarce narodowej na dany rok kalendarzowy, okre¶lonego w ustawie bud¿etowej, ustawie o prowizorium bud¿etowym lub ich projektach, je¿eli odpowiednie ustawy nie zosta³y uchwalone - z zastrze¿eniem ust. 2 i 9.
2. Je¿eli brak jest podstaw, o których mowa w ust. 1, dla ustalenia przeciêtnego prognozowanego wynagrodzenia miesiêcznego w gospodarce narodowej, wynagrodzenie to ustala siê na podstawie przeciêtnego miesiêcznego wynagrodzenia z trzeciego kwarta³u roku poprzedniego
3. Do osi±gniêcia kwoty, o której mowa w ust. 1, sk³adki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oblicza siê i przekazuje do Zak³adu od podstawy wymiaru ustalonej zgodnie z art. 18. Od nadwy¿ki ponad kwotê, o której mowa w ust. 1, nie pobiera siê sk³adek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.
4. W przypadku gdy osoba, o której mowa w ust. 1, objêta jest ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi z kilku tytu³ów, o osi±gniêciu kwoty, o której mowa w ust. 1, Zak³ad informuje niezw³ocznie p³atników sk³adek i tê osobê za po¶rednictwem p³atników sk³adek.
5. W przypadku gdy do op³acania sk³adek za osobê, o której mowa w ust. 1, zobowi±zany jest p³atnik oraz z innego tytu³u sam ubezpieczony, ubezpieczony po przekroczeniu rocznej podstawy wymiaru sk³adek mo¿e z³o¿yæ o¶wiadczenie o zaprzestaniu potr±cania sk³adek, zawiadamiaj±c o tym Zak³ad za po¶rednictwem p³atnika. Za skutki b³êdnego o¶wiadczenia odpowiada ubezpieczony.
6. Zak³ad dokonuje na bie¿±co sprawdzenia wysoko¶ci rocznej podstawy wymiaru sk³adek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Je¿eli roczna podstawa wymiaru sk³adek zosta³a przekroczona w stosunku do kwoty, o której mowa w ust. 1, Zak³ad zwraca sk³adki obliczone i przekazane od nadwy¿ki ponad tê kwotê. Nie dokonuje siê zwrotów sk³adek przekazanych do otwartych funduszy emerytalnych.
7. Okres nieop³acania sk³adek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z powodu przekroczenia w trakcie roku kalendarzowego kwoty rocznej podstawy wymiaru sk³adek, o której mowa w ust. 1, traktuje siê jak okres ubezpieczenia w rozumieniu przepisów o emeryturach i rentach z FUS.
8. Przepis ust. 7 stosuje siê odpowiednio do osób, których podleganie ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym w my¶l art. 13 i art. 14 ust. 2 w danym roku kalendarzowym usta³o po op³aceniu sk³adek od rocznej podstawy wymiaru, o której mowa w ust. 1.
9. Przepisu ust. 8 nie stosuje siê przy ustalaniu podlegania ubezpieczeniom chorobowemu i wypadkowemu.
10. Minister w³a¶ciwy do spraw zabezpieczenia spo³ecznego og³asza w Dzienniku Urzêdowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" do koñca poprzedniego roku kalendarzowego, w drodze obwieszczenia, kwotê ograniczenia rocznej podstawy wymiaru sk³adki, o której mowa w ust. 1.

Art. 6. 1. Obowi±zkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegaj±, z zastrze¿eniem ust. 3 oraz art. 8 i 9, osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej s±:
1) pracownikami, z wy³±czeniem prokuratorów,
2) osobami wykonuj±cymi pracê nak³adcz±,
3) cz³onkami rolniczych spó³dzielni produkcyjnych i spó³dzielni kó³ek rolniczych, zwanymi dalej "cz³onkami spó³dzielni",
4) osobami wykonuj±cymi pracê na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia, je¿eli zosta³y zawarte z jednym zleceniodawc± na czas d³u¿szy ni¿ 14 dni, a okres przerwy miêdzy nimi wynosi mniej ni¿ 60 dni, zwanymi dalej "zleceniobiorcami", oraz osobami z nimi wspó³pracuj±cymi, z zastrze¿eniem ust. 4,
5) osobami prowadz±cymi pozarolnicz± dzia³alno¶æ oraz osobami z nimi wspó³pracuj±cymi,
6) pos³ami i senatorami pobieraj±cymi uposa¿enie, zwanymi dalej "pos³ami i senatorami",
7) osobami pobieraj±cymi stypendium sportowe, zwanymi dalej "stypendystami sportowymi",
osobami wykonuj±cymi odp³atnie pracê, na podstawie skierowania do pracy, w czasie odbywania kary pozbawienia wolno¶ci lub tymczasowego aresztowania,
9) osobami pobieraj±cymi zasi³ek dla bezrobotnych oraz absolwentami pobieraj±cymi stypendium w okresie odbywania szkolenia lub sta¿u, na które zostali skierowani przez powiatowy urz±d pracy, zwanymi dalej "bezrobotnymi",
10) duchownymi,
11) ¿o³nierzami niezawodowymi w s³u¿bie czynnej,
12) osobami odbywaj±cymi zastêpcze formy s³u¿by wojskowej,
13) ¿o³nierzami zawodowymi,
14) funkcjonariuszami Policji,
15) funkcjonariuszami Urzêdu Ochrony Pañstwa,
16) funkcjonariuszami Stra¿y Granicznej,
17) funkcjonariuszami Pañstwowej Stra¿y Po¿arnej,
1 funkcjonariuszami S³u¿by Wiêziennej,
19) osobami przebywaj±cymi na urlopach wychowawczych lub pobieraj±cymi zasi³ek macierzyñski,
20) osobami pobieraj±cymi ¶wiadczenia socjalne wyp³acane w okresie urlopu oraz osobami pobieraj±cymi zasi³ek socjalny wyp³acany na czas przekwalifikowania zawodowego i poszukiwania nowego zatrudnienia, wynikaj±ce z odrêbnych przepisów lub uk³adów zbiorowych pracy.
2. Zasady podlegania ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym osób pobieraj±cych zasi³ek sta³y lub gwarantowany zasi³ek okresowy z pomocy spo³ecznej reguluj± odrêbne przepisy.
3. Obowi±zkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegaj± osoby wymienione w ust. 1 pkt 13-18, które podjê³y s³u¿bê po dniu wej¶cia w ¿ycie ustawy.
4. Osoby okre¶lone w ust. 1 pkt 4 nie podlegaj± obowi±zkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, je¿eli s± uczniami szkó³ ponadpodstawowych lub studentami, do ukoñczenia 26 lat.

Art. 7. Prawo do dobrowolnego objêcia ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi przys³uguje:
1) ma³¿onkom pracowników skierowanych do pracy w przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzêdach konsularnych, w sta³ych przedstawicielstwach przy Organizacji Narodów Zjednoczonych i w innych misjach specjalnych za granic±, w instytutach, o¶rodkach informacji i kultury za granic±,
2) osobom, które z powodu sprawowania opieki nad cz³onkiem rodziny spe³niaj±cym warunki do przyznania zasi³ku pielêgnacyjnego nie podlegaj± ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z tytu³ów, o których mowa w art. 6 ust. 1 i 2,
3) obywatelom polskim wykonuj±cym pracê za granic± w podmiotach zagranicznych oraz obywatelom polskim wykonuj±cym pracê w podmiotach zagranicznych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, je¿eli podmioty te nie posiadaj± w Polsce swojej siedziby ani przedstawicielstwa,
4) studentom oraz uczestnikom dziennych studiów doktoranckich, je¿eli nie podlegaj± ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z innego tytu³u,
5) alumnom seminariów duchownych, nowicjuszom, postulantom i juniorystom do ukoñczenia 25 roku ¿ycia.

Art. 10. Osoby objête obowi±zkowo ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi oraz osoby, o których mowa w art. 7 pkt 3, mog± po ustaniu tych ubezpieczeñ kontynuowaæ je dobrowolnie, jednak¿e wówczas, gdy okres tego ubezpieczenia przekracza 10 lat, nie obowi±zuje gwarancja wyp³aty minimalnego ¶wiadczenia, w wypadku gdy stan w³asnego konta ubezpieczonego nie bêdzie go zapewnia³.

Art. 28
Kwota zwrotu o którym mowa w art.4 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeñ spo³ecznych , oraz ustawy - Prawo Bankowe ( Dz. U. Nr 71, poz. 609), wynosi 4.810 tys. z³.

Pytanie :
Kto, w jaki sposób, oraz w jakim terminie dokonuje siê zwrotu na podstawie art.4 ust.4 z dn. 24 kwietnia 2009?

Odpowied¼:
Zak³ad Ubezpieczeñ Spo³ecznych dokonuje zwrotu w gotówce, na podstawie przekazu pocztowego lub na wskazany rachunek bankowy p³atnika sk³adek albo rachunek w spó³dzielczej kasie oszczêdno¶ciowo- kredytowej, pocz±wszy od dnia 1 stycznia 2010r. , w terminie 5 lat od dnia wej¶cia w ¿ycie niniejszej ustawy, w kwotach ustalonych w ustawie bud¿etowej na dany rok.

Art 27.

Tre¶æ : Kwota wydatków na prewencjê wypadkow± o których mowa w art 37 ust.1

ustawy z dnia 30 pa¼dziernika 2002r. o ubezpieczeniu spo³ecznym z tytu³u

wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz.U.Nr 199,poz 1673 , z pó¼n

zm.)wynosi 1000z³.

Pytanie : Na jakie dzia³ania przeznaczane s± ¶rodki na prewencjê

wypadkow± okre¶lone corocznie w ustawie bud¿etowej i ile one wynosz± ??

Odpowied¼ : W ustawie bud¿etowej okre¶la siê corocznie kwotê wydatków

na prewencjê wypadkow± w wysoko¶ci do 1% nale¿nych sk³adek na

ubezpieczenie wypadkowe przewidzianych w planie finansowym Funduszu Ubezpieczeñ

Spo³ecznych na dany rok bud¿etowy. ¦rodki te przeznacza siê na finansowanie

dzia³alno¶ci zwi±zanej z zapobieganiem wypadkom przy pracy i chorobom

zawodowym , a w szczególno¶ci na :

- analizy przyczyn i skutków wypadków przy pracy , a zw³aszcza wypadków

¶miertelnych , ciê¿kich i zbiorowych , oraz chorób zawodowych .

- upowszechnianiu wiedzy o zagro¿eniach powoduj±cych wypadki przy pracy i

choroby zawodowe oraz sposobach przeciwdzia³ania tym zagro¿eniom .

- prowadzenie prac naukowo-badawczych maj±cych na celu eliminacjê lub

ograniczenie przyczyn powoduj±cych wypadki przy pracy i choroby zawodowe

.Dzia³alno¶æ tak± prowadzi Zak³ad .
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jaciekrece.xlx.pl