Pytania do bud¿etu - grupa 1 (art. 1-7) 

Zofia Dzieniszewska - zapiski

Nie jestem do koñca pewien co do ostatecznych ustaleñ, ale chyba kto¶ mia³ mu wys³aæ te nasze pytania i odpowiedzi. Je¶li siê mylê to poprawcie mnie. W ka¿dym razie, na wszelki wypadek wklejam pytanie i odpowied¼ do art. 7 (zgodnie z ustaleniami):

Art. 7.
Ustala siê limit ³±cznych zobowi±zañ Korporacji Ubezpieczeñ Kredytów Eksportowych S.A. z tytu³u gwarantowanych przez Skarb Pañstwa ubezpieczeñ eksportowych oraz gwarancji ubezpieczeniowych - w wysoko¶ci 10.500.000 tys. z³.

Pytanie: Co to s± ubezpieczenia eksportowe i co obejmuj±?

Odpowied¼: Dzia³anie instrumentu gwarantowanych przez Skarb Pañstwa ubezpieczeñ eksportowych regulowane jest ustaw± z dnia 7 lipca 1994 roku o gwarantowanych przez Skarb Pañstwa ubezpieczeniach kontraktów eksportowych. Instytucj± odpowiedzialn± za prowadzenie tego typu dzia³alno¶ci ubezpieczeniowej jest Korporacja Ubezpieczeñ Kredytów Eksportowych, Spó³ka Akcyjna (KUKE S.A.). KUKE S.A. oferuje rozwi±zania, które ³±cz± ubezpieczenia kontraktów eksportowych i krajowych z informacj± kredytow± oraz zarz±dzaniem portfelem nale¿no¶ci.
Ubezpieczenia eksportowe mog± byæ realizowane w formie ubezpieczenia bezpo¶redniego, po¶redniego (reasekuracji), czy te¿ udzielenia przez KUKE S.A. gwarancji ubezpieczeniowej. Ubezpieczenia te odnosz± siê zarówno do kredytu dostawcy (najbardziej tradycyjna forma kredytowania kontrahenta zagranicznego przez eksportera, który udzielaj±c kredytu kupieckiego godzi siê na odroczenie zap³aty za dostarczony towar czy zrealizowan± us³ugê), jak i kredytu dla nabywcy polskich towarów (kredyt celowy udostêpniany bezpo¶rednio kontrahentowi zagranicznemu b±d¼ jego bankowi z przeznaczeniem na finansowanie konkretnego projektu eksportowego przez bank krajowy lub zagraniczny b±d¼ inn± instytucjê finansuj±c± eksport; kredyt dla nabywcy stanowi dogodn± formê finansowania sprzeda¿y bez anga¿owania ¶rodków w³asnych eksportera.).
Ubezpieczenie kredytów i kontraktów eksportowych obejmuje szkody poniesione w nastêpstwie zdarzeñ okre¶lanych jako ryzyko handlowe oraz zdarzeñ maj±cych charakter polityczny lub katastrofalny. W przypadku inwestycji bezpo¶rednich za granic± ubezpieczenie obejmuje szkody powsta³e w nastêpstwie zdarzeñ o charakterze politycznym. Natomiast ubezpieczenie kosztów poszukiwania zagranicznych rynków zbytu obejmuje uzasadnione koszty i wydatki poniesione w zwi±zku z poszukiwaniem zagranicznych rynków zbytu na wypadek niezawarcia z kontrahentem zagranicznym na danym rynku zamierzonego kontraktu eksportowego z przyczyn niezale¿nych od przedsiêbiorcy krajowego.
Systemem ubezpieczeñ eksportowych gwarantowanych przez Skarb Pañstwa objête zosta³y wszystkie kredyty eksportowe o okresie sp³aty 2 i wiêcej lat, a tak¿e kredyty eksportowe o okresie sp³aty poni¿ej 2 lat, które s± ubezpieczone od tzw. ryzyka nierynkowego. W ramach tej grupy ryzyka eksporter zabezpiecza siê od bankructwa i zw³oki w p³atno¶ciach, jak równie¿ zdarzeñ maj±cych charakter polityczny i katastrofalny.

Kwoty przeznaczane na ten cel w latach poprzednich:
2009 - 10.500.000 tys. PLN
2008 - 11.000.000 tys. PLN
2007 - 11.000.000 tys. PLN


art 3 tez zrobiony, ale w formie pisemnej nie elektronicznej
to przepisuj jak sie uzbiera wszytsko wysle
ja mam czas do soboty rano... pozdro szejset:D


art.3 - Co to s± rozchody bud¿etu pañstwa, przychody bud¿etu pañstwa, saldo przychodów i rozchodów.

¦rodki niezbêdne do wykupu zobowi±zañ, udzielania po¿yczek i zarz±dzania d³ugiem - to w³a¶nie rozchody bud¿etu pañstwa.
¬ród³em finansowania potrzeb po¿yczkowych bud¿etu pañstwa - s± przychody tego bud¿etu.

Warto¶æ bezwzlgêdna salda przychodów i rozchodów bud¿etowych jest równa ró¿nicy pomiêdzy wydatkami i dochodami bud¿etu pañstwa.

Przy deficycie bud¿etowym przychody s± niezbêdne bowiem do finansowania salda tego deficytu.

Na przychody bud¿etu sk³adaj± siê ¶rodki pochodz±ce z : prywatyzacji maj±tku, ze sp³at udzielonych po¿yczek, z otrzymanych po¿yczek i kredytów, ze sprzeda¿y papierów warto¶ciowych oraz innych operacji finansowych. Do przychodów zaliczone s± równie¿ tzw. ¶rodki finansowe przechodz±ce z poprzedniego roku na rok nastêpny

Przychody i rozchody bud¿etu mo¿na podzieliæ na krajowe i zagraniczne - przychody mog± byæ pozyskiwane na rynkach krajowych i zagranicznych, a rozchody mog± byæ dokonywane w kraju jak i za granic±.

W obecnej sytuacji potrzeby po¿yczkowe Rz±du mog± siê zwiêkszaæ w zwi±zku z konieczno¶ci± sfinansowania ujemnego salda przychodów z prywatyzacji oraz ujemnego salda prefinansowania zadañ realizowanych z udzia³em ¶rodków pochodz±cych z bud¿etu UE.

Na kszta³towanie siê ujemnego salda przychodów z prywatyzacji ma przede wszystkim wp³yw rozrost celów na finansowanie których rozdysponowuje siê ¶rodki pozyskane w wyniku procesów prywatyzacyjnych.

Finansowanie deficytu, ujemnego salda przychodów z prywatyzacji i ich rozdysponowania oraz prefinansowania odbywa siê ze ¼róde³ krajowych i zagranicznych.

Finansowanie ze ¶rodków pozyskanych na rynku krajowym obejmuje m. in. ¶rodki uzyskane ze sprzeda¿y bonów skarbowych, ¶rodki uzyskane ze sprzeda¿y i wykupu obligacji skarbowych, ¶rodki z udzielonych po¿yczek, ¶rodki przechodz±ce i depozyty.

Finansowanie ze ¶rodków pozyskanych na rynku zagranicznym opiera siê przede wszystkim o emisjê obligacji skarbowych na miêdzynarodowym rynku finansowym.

¼ród³o: biurose.sejm.gov.pl/teksty
Pytanie dotycz±ce art. 5
Co to jest d³ug publiczny, od czego zale¿y i czy jest zjawiskiem porz±danym?
Odpowiedz: D³ug publiczny lub pañstwowy d³ug publiczny – obejmuje nominalne zad³u¿enie podmiotów sektora finansów publicznych , czyli administracji rz±dowej i samorz±dowej np.: s±dy, trybuna³y, pañstwowe szko³y wy¿sze, ZUS, KRUS, NFZ, ustalone po wyeliminowaniu przep³ywów finansowych pomiêdzy podmiotami nale¿±cymi do tego sektora (skonsolidowane zad³u¿enie brutto), zaci±gniête z nastêpuj±cych tytu³ów:
1. papiery warto¶ciowe opiewaj±ce wy³±cznie na ¶wiadczenia pieniê¿ne (poza papierami udzia³owymi),
2. po¿yczki (w tym papiery warto¶ciowe, których zbywalno¶æ jest ograniczona),
3. kredyty,
4. przyjête depozyty,
5. zobowi±zania wymagalne (tzn. zobowi±zania, których termin p³atno¶ci min±³, a które nie zosta³y przedawnione lub umorzone).
Deficyt bud¿etowy wystêpuje wówczas, gdy wydatki bud¿etu nie znajduj± pe³nego pokrycia w dochodach, czyli wydatki przewy¿szaj± dochody. Deficyt bud¿etowy ustalany jest w skali rocznej i mo¿e byæ z góry zaplanowany albo te¿ mo¿e byæ skutkiem procesów, których wyst±pienia nie mo¿na by³o przewidzieæ w fazie planowania i uchwalania bud¿etu (np. ni¿sze ni¿ planowano dochody podatkowe w efekcie znacznego obni¿enia aktywno¶ci gospodarczej). Okresowe trudno¶ci w finansowaniu zobowi±zañ bud¿etowych, które pojawiaj± siê w trakcie roku bud¿etowego i wynikaj± z nierównomiernego rytmu realizacji dochodów i wydatków, okre¶la siê na ogó³ jako brak p³ynno¶ci finansowej, a nie deficyt. Zachowaniu bie¿±cej p³ynno¶ci s³u¿y wówczas krótkoterminowy kredyt publiczny (po¿yczka publiczna). Je¿eli p³ynno¶æ finansowa nie zostanie przywrócona do koñca roku, powstaje deficyt bud¿etowy, którego g³ównym ¼ród³em pokrycia s± po¿yczki ¶rednio- i d³ugoterminowe, chocia¿ w grê mo¿e wchodziæ tak¿e rolowanie krótkoterminowych papierów skarbowych. W doktrynie wskazaæ mo¿na dwa skrajne podej¶cia do problemu równowagi bud¿etowej. Wspó³cze¶ni libera³owie traktuj± zasadê zrównowa¿enia bud¿etu jako podstawê zdrowych finansów publicznych. Zwolennicy nurtu interwencjonistycznego, zgodnie z orientacj± keynesowsk±, stoj± na stanowisku, ¿e deficyt bud¿etowy, finansowany d³ugiem publicznym, kreuje dodatkowy popyt. Który korzystnie wp³ywa na wzrost gospodarczy, pod warunkiem, ¿e istniej± rezerwy w gospodarce. Charakter oddzia³ywania deficytu na gospodarkê jest uzale¿niony od tego, czy brak równowagi bud¿etowej ma charakter trwa³y, czy jest zjawiskiem przej¶ciowym, wynikaj±cym z cyklicznej fluktuacji gospodarki, czy deficyt bud¿etowy jest wynikiem ¶wiadomej polityki fiskalnej rz±du, czy przejawem nieprawid³owo¶ci w sferze finansów publicznych.
Zród³o: N. Acocella "Zasady polityki gospodarczej".
yyyy ja mia³em art.4 prawda? tak, chyba tak...
ART.4
Pytanie: co to s± po¿yczkowe potrzeby bud¿etowe?

Deficyt bud¿etowy w klasycznym ujêciu stanowi niedobór dochodów niezbêdnych do sfinansowania zaplanowanych wydatków. Niedobór tych dochodów musi byæ uzupe³niony poprzez zaci±ganie kredytów i po¿yczek. Kwota zaci±gniêtego w ten sposób d³ugu musi jednak¿e przekraczaæ kwotê deficytu, gdy¿ powinna ponadto sfinansowaæ przypadaj±ce w danym roku sp³aty d³ugu zaci±gniêtego w latach poprzednich, powiêkszenie rezerw pieniê¿nych oraz zapewniæ ¶rodki na inne operacje. Tak powiêkszona kwota niedoboru dochodów okre¶lana jest mianem potrzeb po¿yczkowych bud¿etu pañstwa. W przypadku bud¿etu pañstwa, w my¶l przepisów ustawy o finansach publicznych, na potrzeby po¿yczkowe bud¿etu pañstwa sk³adaj± siê ¶rodki finansowe niezbêdne do:
- sfinansowania deficytu bud¿etu pañstwa
- sp³at wcze¶niej zaci±gniêtych zobowi±zañ
- sfinansowania udzielonych przez Skarb Pañstwa po¿yczek
- wykonywania innych operacji finansowych zwi±zanych z d³ugiem skarbu pañstwa
- prefinansowania wydatków.

¼ród³o- Biuro Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu. Informacnja nr. 1162 rok 2005.
Art. 6.
Porêczenia i gwarancje mog± byæ udzielane przez Skarb Pañstwa do kwoty 55.000.000 tys. z³.

Pytanie: Czym s± porêczenia i gwarancje udzielane przez Skarb Pañstwa?

Skarb Pañstwa mo¿e udzielaæ porêczeñ i gwarancji: sp³aty kredytów, wykonania zobowi±zañ wynikaj±cych z obligacji, wykonania zobowi±zañ wynikaj±cych z transakcji zabezpieczaj±cych przez ryzykiem zmiany stopy procentowej lub ryzykiem walutowym, zwi±zanych z porêczonym lub gwarantowanym przez Skarb Pañstwa kredytem lub emisj± obligacji. Ponadto, Skarb Pañstwa mo¿e udzielaæ porêczeñ wyp³aty odszkodowania za zniszczone, uszkodzone lub skradzione eksponaty wystawowe. Porêczenia i gwarancje udzielane s± w ramach ³±cznego limitu okre¶lanego corocznie w ustawie bud¿etowej.
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 8 maja 1997 r. o porêczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Pañstwa oraz niektóre osoby prawne (Dz. U. z 2003 r., Nr 174, poz. 1689, z pó¼n. zm.):
1) Bank Gospodarstwa Krajowego udziela porêczenia lub gwarancji, w imieniu i na rachunek Skarbu Pañstwa, powy¿ej kwoty stanowi±cej równowarto¶æ 10.000.000 EUR i do równowarto¶ci 30.000.000 EUR, je¿eli s± spe³nione nastêpuj±ce warunki:
• porêczenie lub gwarancja s± udzielane za wynagrodzeniem odpowiadaj±cym wynagrodzeniu rynkowemu;
• porêczenie lub gwarancja s± udzielane do wysoko¶ci 60 % pozostaj±cej do sp³aty kwoty zobowi±zania objêtego porêczeniem lub gwarancj± wraz z 60 % nale¿nych odsetek od tej kwoty i innych kosztów bezpo¶rednio zwi±zanych z tym zobowi±zaniem.
2) Minister w³a¶ciwy do spraw finansów publicznych udziela porêczenia lub gwarancji powy¿ej kwoty stanowi±cej równowarto¶æ 10.000.000 EUR i do równowarto¶ci 30.000.000 EUR, w przypadku gdy nie s± spe³nione warunki, o których mowa w pkt 1.
3) Rada Ministrów udziela porêczenia lub gwarancji, je¿eli kwota porêczenia lub gwarancji przekracza równowarto¶æ 30.000.000 EUR.
Przy czym, Rada Ministrów lub minister w³a¶ciwy do spraw finansów publicznych mog± udzielaæ porêczenia lub gwarancji do wysoko¶ci 50 % pozostaj±cej do sp³aty kwoty kredytu objêtego porêczeniem lub gwarancj± wraz z 50 % nale¿nych odsetek od tej kwoty i innych kosztów bezpo¶rednio zwi±zanych z tym kredytem.
Rada Ministrów mo¿e udzieliæ porêczenia lub gwarancji do wysoko¶ci wy¿szej ni¿ okre¶lona powy¿ej w przypadku przedsiêwziêcia o szczególnym znaczeniu dla gospodarki narodowej, bezpieczeñstwa lub obronno¶ci pañstwa.
Porêczenie lub gwarancja mog± byæ udzielane pod warunkiem przeznaczenia objêtego nimi kredytu lub ¶rodków pochodz±cych z emisji obligacji na finansowanie przedsiêwziêæ inwestycyjnych zapewniaj±cych:
• rozwój lub utrzymanie infrastruktury;
• rozwój eksportu dóbr i us³ug;
• ochronê ¶rodowiska;
• tworzenie nowych miejsc pracy zwi±zanych z dan± inwestycj± w ramach pomocy regionalnej;
• wdra¿anie nowych rozwi±zañ technicznych lub technologicznych bêd±cych wynikiem badañ naukowych lub prac rozwojowych;
• restrukturyzacjê przedsiêbiorstw.
Porêczenie lub gwarancja mog± byæ tak¿e udzielane pod warunkiem przeznaczenia objêtego nimi kredytu lub ¶rodków pochodz±cych z emisji obligacji na:
• finansowanie zakupu materia³ów lub wyrobów gotowych, przeznaczonych na realizacjê przedsiêwziêæ polegaj±cych na wykonaniu dóbr inwestycyjnych na eksport, o warto¶ci kontraktowej powy¿ej 10.000.000 EUR;
• zasilenie funduszy utworzonych, na mocy odrêbnych ustaw, w Banku Gospodarstwa Krajowego, je¿eli ¶rodki przeznaczone na sp³atê kredytu pochodz± ze ¼róde³ innych ni¿ bud¿et pañstwa, z wy³±czeniem ¶rodków bud¿etu pañstwa, które zosta³y wydatkowane na dop³aty do kredytu objêtego preferencyjnym oprocentowaniem;
• utworzenie przez banki linii kredytowych w celu:
o finansowania przedsiêwziêæ inwestycyjnych jednostek samorz±du terytorialnego oraz mikroprzedsiêbiorców, ma³ych i ¶rednich przedsiêbiorców,
o wspó³finansowania programów lub projektów w ramach programów pomocowych Unii Europejskiej;
• sp³atê, objêtego ju¿ porêczeniem lub gwarancj± Skarbu Pañstwa, zobowi±zania wraz z odsetkami i innymi kosztami bezpo¶rednio zwi±zanymi z tym zobowi±zaniem;
• wspieranie eksportu polskich towarów i us³ug w ramach realizacji programów rz±dowych.

Ponadto, w latach 2009-2010 Rada Ministrów, na wniosek ministra w³a¶ciwego do spraw finansów publicznych, mo¿e udzieliæ w imieniu Skarbu Pañstwa, porêczeñ lub gwarancji sp³aty zobowi±zañ wynikaj±cych z kredytów zaci±gniêtych lub obligacji wyemitowanych przez Agencjê Rozwoju Przemys³u S.A. pod warunkiem przeznaczania pochodz±cych z nich ¶rodków na realizacjê rz±dowych programów spo³eczno-gospodarczych oraz programów samorz±dno¶ci lokalnej i rozwoju regionalnego. £±czna kwota, do której mog± byæ udzielane powy¿sze porêczenia lub gwarancje nie mo¿e przekroczyæ 5.000.000.000 z³. W/w porêczenia i gwarancje s± udzielane na wniosek Agencji Rozwoju Przemys³u S.A., do wysoko¶ci 100 % kwoty zobowi±zañ wynikaj±cych z emisji obligacji lub kredytu, objêtych porêczeniem albo gwarancj±, oraz do 100 % odsetek od tej kwoty wraz z innymi kosztami bezpo¶rednio zwi±zanymi z emisj± obligacji lub obs³ug± tego kredytu.
Jednocze¶nie, Rada Ministrów mo¿e udzielaæ, na wniosek ministra w³a¶ciwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, w imieniu Skarbu Pañstwa, nierezydentom porêczeñ wyp³aty odszkodowania z tytu³u zniszczenia, uszkodzenia lub kradzie¿y nieubezpieczonych eksponatów, których w³a¶cicielami lub uprawnionymi posiadaczami s± te osoby, je¿eli eksponaty te sk³adaj± siê na wystawê artystyczn±, organizowan± w Rzeczypospolitej Polskiej, a ich ³±czna warto¶æ przekracza równowarto¶æ 500.000 EUR. Porêczenie takie jest udzielane na wniosek organizatora wystawy.
art 1. pytanie do ustêpu 3. Co to jest deficyt bud¿etowy.

Deficyt bud¿etowy – wystêpuje, gdy wydatki w bud¿ecie danej instytucji (zazwyczaj pañstwa) s± wy¿sze ni¿ jej dochody.

Deficyt bud¿etowy jest jednym z podstawowych kryteriów oceny polityki fiskalnej pañstwa. Deficyt bud¿etowy finansuje siê przez zaci±gniêcie jakiej¶ formy kredytu. Wysoki deficyt bud¿etowy pañstwa oznacza najczê¶ciej konieczno¶æ wydania du¿ej ilo¶ci obligacji skarbowych, co sprawia, ¿e ro¶nie ich oprocentowanie, a co za tym idzie rosn± koszty kredytu w ca³ej gospodarce i wolniej siê ona rozwija.

Sposoby radzenia sobie z deficytem:

* sprzeda¿ maj±tku znajduj±cego siê w posiadaniu pañstwa, czyli prywatyzacja,
* podniesienie podatków. Podobnie jak deficyt ma negatywny wp³yw na gospodarkê,
* ograniczenie wydatków, na które jednak czêsto trudno siê zdecydowaæ pod wp³ywem presji ró¿nych grup spo³ecznych,

W zwi±zku z trudno¶ci± interpretacji tre¶ci deficytów bud¿etowych ekonomi¶ci rozró¿niaj± trzy typy deficytów:

* deficyty rzeczywiste (ex definitione)- bêd±ce faktyczn± ró¿nic± pomiêdzy wydatkami i dochodami w danym okresie
* deficyty strukturalne- bêd±ce warto¶ciami hipotetycznymi, powstaj±cymi w warunkach, gdy dochody i wydatki realizowane s± przy pe³nym wykorzystaniu zdolno¶ci wytwórczych gospodarki
* deficyty cykliczne- bêd±ce rezultatem wp³ywu cyklu koniunkturalnego (recesji b±d¼ o¿ywienia) na dochody i wydatki bud¿etowe w warunkach, gdy gospodarka nie funkcjonuje przy pe³nym wykorzystaniu czynników wytwórczych. Z regu³y s± rezultatem stosowania automatycznych stabilizatorów koniunktury.

W praktyce deficyty cykliczne zawsze ró¿ni± siê od deficytów rzeczywistych i strukturalnych.

Deficyt bud¿etowy mo¿e wynikaæ:

* z nadmiernych wydatków bud¿etowych (militaryzacja gospodarki, rozbudowana administracja pañstwowa, inwestycje publiczne, transfery, wysokie koszty obs³ugi kosztu d³ugu zagranicznego i wewnêtrznego)
* ze zbyt niskich dochodów bud¿etowych, które z kolei mog± wynikaæ z niskiej stopy opodatkowania, ma³o skutecznego systemu ¶ci±gania podatków, czy te¿ ze spadaj±cego poziomu produkcji i dochodu narodowego. Dlatego te¿ deficyt jest z regu³y wiêkszy w okresie recesji gospodarczej, gdy dochód narodowy spada i mniejszy w okresie o¿ywienia, kiedy dochód narodowy wykazuje znaczny wzrost
* z oczekiwañ spo³eczeñstwa, ¿e pañstwo bêdzie spe³niaæ funkcjê gwaranta bezpieczeñstwa socjalnego, finansuj±c cze¶æ konsumpcji mniej zamo¿nych grup spo³ecznych.
* ze sposobu uchwalania bud¿etu w systemie parlamentarnym. Ró¿ne si³y spo³eczne - z jednej strony zainteresowane s± minimalizacj± podatków, z drugiej za¶ maksymalizacj± wydatków. Natomiast nikt nie jest zainteresowany w zrównowa¿eniu dochodów z wydatkami.

Istotny problem stanowi tak¿e ustalenie ¼róde³ pokrycia deficytu. Instrumentami, które mog± byæ w tym celu wykorzystane, s±:

* nadwy¿ki bud¿etowe z lat ubieg³ych,
* po¿yczki,
* kredyty bankowe,
* wyp³aty z emisji papierów warto¶ciowych.
brakuje art 2 i mozna wysylac
kto mia³ 2? kto¶ kto siedzia³ obok mnie... hmmm
A nie Ewa?
powiedzcie mi co to jest, po co to jest i czy to jest obowiazkowe?
podajcie linka do ustawy :)
Ok, pajonk poprawil swoja odpowied¼, jezeli pozostali to uczynia niech "edytuj±" post z poprzednim wpisem.

Przypomina te¼ osobom, które s± w grupie A i wci±¿ nie zroni³y nic. Maciej Wicher i Tomasz £yko, którzy do³±czyli do grupy- art.8 i 9.

Przypomina te¼ osobom, które s± w grupie A i wci±¿ nie zroni³y nic. Maciej Wicher i Tomasz £yko, którzy do³±czyli do grupy- art.8 i 9.
spokojnie jak na wojnie, bêdzie zrobione
dwa pytania z budzetu maja byc na kolosie o to tylko chodzi
to te pytania i odpowiedzi nie maj± byæ wys³ane do niego ?
Tak, wymyslec jakies pytanie. odpowiedziec podaæ ¿ród³o i z tego moze pytanie byæ na kolosie wiêæ musimy wszyscy zrobiæ i ma³o tego dogadaæ siê z innymi grupami. Art. 8 i 9 s± Wasze.
Jejeje no to Zwichrowany bierze 8 a ja 9. Wróci³em do Krakowa wiec cospostaram sie sklecic. Jedno pytanie?

Artyku³ 9 (bardzo obszerny):
Przychody, wydatki i rozliczenia z bud¿etem pañstwa pañstwowych zak³adów bud¿etowych
i gospodarstw pomocniczych pañstwowych jednostek bud¿etowych, w podziale na czê¶ci
bud¿etowe, okre¶la za³±cznik nr 6.

Co mozna wymyslic do czegos tak krótkiego? Czy odwo³ac sie do za³cznika? Jak tak to gdzie on jet? Bo mam wydrukowana ustawe i t nic taiego nie ma.
chcesz siê zamieniæ ? ja bym zapyta³ co to jest jednostka bud¿etowa albo zak³ad bud¿etowy tylko nie wiem czy ju¿ nie by³o omawiane takie pytanie na zajêciach.
art.8
Pytanie: Co to jest i jak± funkcje pe³ni Bankowy Fundusz Gwarancyjny

Fundusz jest instytucj± zarz±dzaj±c± systemem gwarantowania depozytów w Polsce. Powo³uj±c Bankowy Fundusz Gwarancyjny, ustawodawca okre¶li³ zasady gwarantowania depozytów przez tê instytucjê oraz wkomponowa³ j± w system instytucji czuwaj±cych nad bezpieczeñstwem sektora bankowego.

Podstawowymi zadaniami Funduszu s±:
- zwrot, do wysoko¶ci okre¶lonej ustaw± o BFG, ¶rodków pieniê¿nych zgromadzonych na rachunkach bankowych, w razie upad³o¶ci banku bêd±cego uczestnikiem systemu gwarantowania depozytów,
- udzielanie pomocy finansowej bankom, które znalaz³y siê w obliczu utraty wyp³acalno¶ci i podejmuj± samodzieln± sanacjê,
- wspieranie procesów ³±czenia siê banków zagro¿onych z silnymi jednostkami bankowymi,
- gromadzenie oraz analiza informacji o podmiotach objêtych systemem gwarantowania, w tym opracowywanie analiz i prognoz dotycz±cych sektora bankowego.
brakuje nam dwóch i moge wysy³aæ, no co jest z Wami?
dobra wysy³am tak jak jest
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jaciekrece.xlx.pl