Prawdy serwisowe. 

Zofia Dzieniszewska - zapiski

Miejsce na potwierdzone fakty a nie wydaje mi siê b±d¼ stryjenka s³ysza³a.

Nie zadajemy pytañ i nie rozwlekamy w±tku.
Mamy pewny patent lub 100% kicha nas spotka³a opisaæ dla potomnych co tak co kategorycznie nie.
Dyskusje na dany temat zak³adaæ lub kontynuowaæ w sprzêtowym normalnym trybem.
Proszê



Miejsce na potwierdzone fakty a nie wydaje mi siê b±d¼ stryjenka s³ysza³a.

Serwis Rowerowo-Narciarski
Darel-Sport
ul. Morcinka 32, Warszawa

Wygrzewanie butów termoformowalnych:
"Wie pan, mamy dmuchawê. Podgrzejemy, Pan za³o¿y, zapnie na zicher i pochodzi 20 minut. Piana siê idealnie u³o¿y". Wola³em robiæ gdzie¶ indziej.
Sposób poprawnej, oczywi¶cie wed³ug mnie, eksploatacji fok, tak by maksymalnie wyd³u¿yæ okres u¿ytkowania.

Przygotowanie ¶lizgu pod foki z klejem.
Prawid³owa obs³uga fok z klejem.

Now± fokê, a zw³aszcza fokê po wymianie kleju zawsze kleimy wyziêbion±, na zimny ¶lizg. Czyli nie robimy tego w temperaturze pokojowej a na zewn±trz.

¦lizg w narcie powinien byæ suchy, czysty, nasmarowany, bez g³êbokich rys.

Nasmarowany to znaczy dobrze zaimpregnowany np. czyst± parafin± z apteki lub smarem hydro-karbonowym , czyli smarem bez jakiejkolwiek domieszki zwi±zków fluoru.
Wk³ady parafinowe z o¶wietlenia nagrobnego mog± zawieraæ oleje i inne substancje wchodz±ce w reakcje z klejem wiêc nie.
Parafiny kosmetyczne, nie.
Czysta parafina po zabiegach kosmetycznych, nie.

Smary szybkie czyli pasty, p³yny, sztyfty s± bardzo dyskusyjne, bo najczê¶ciej zawieraj± fluor i nieodpowiednio zaaplikowane oraz nie wykoñczone prawid³owo, niszcz± klej.

Parafina, smar hydro-karbonowy (aplikowany metod± wcierania) jest dopuszczalny pod warunkiem mocnego wtarcia na suchy ¶lizg, nastêpnie nale¿y ¶lizg i krawêdzie dok³adnie wycyklinowaæ i bardzo dok³adnie wyszczotkowaæ. Finalnie powinno wygl±daæ tak:
http://picasaweb.google.com/witold.gatarski/GatarskiSkiRaceTuning#5465977558524070098
i strza³k± w R.

Najlepszy efekt smarowania jest jednak ¿elazkiem, po ostygniêciu cyklinujemy, szczotkujemy ma finalnie wygl±daæ tak:
http://picasaweb.google.com/witold.gatarski/GatarskiSkiRaceTuning#5465977558524070098
i strza³k± R

Zdjête foki przek³adamy ta¶m± lub siatk± (je¶li ¶wie¿o po regeneracji to bezwzglêdnie zabrania siê klejenia klej w klej)

Po przyj¶ciu do domu suszymy w temperaturze pokojowej.

Przechowujemy z przek³adk± z foli, siatki. mo¿liwie w ch³odnym miejscu.

B³êdem jest wystawianie nart z fokami na ekspozycjê s³oneczn±, zw³aszcza na ostre wiosenne s³oñce (szczególnie dotyczy to ciemnych fok) £api± wysok± temperaturê i klej wchodzi w reakcjê z tym co na ¶lizgu. A mo¿e to prócz smaru byæ takie co¶:
http://picasaweb.google.com/witold.gatarski/GatarskiSkiRaceTuning#5457800789998442850

Impregnaty, smary do fok nale¿y u¿ywaæ delikatnie i rozwa¿nie bez g³êbokiej aplikacji we w³osie.
Tu jest do przeczytania http://www.skitury.fora.pl/sprzet-skiturowy,3/przechowywanie-fok,6479.html autor lynx
Nie u¿ywaæ przypadkowych substancji gdy¿ je¶li takowe przesi±kn± do warstwy kleju, mo¿e on byæ uszkodzony, w przypadkach ostrzejszych aplikacji, regeneracja kleju mo¿e byæ niemo¿liwa do wykonania.
Tu jest kilka przypadków dokonañ klientów

http://picasaweb.google.com/witold.gatarski/SerwisNarciarskiSkitourowyWwwGatarSkiSerwisPl#5421422888650902690
I strza³k± w R komentarze pod zdjêciami.

Tu foka impregnowana olejem silikonowym, regeneracja bardzo dyskusyjna i na pewno mocno ryzykowna.
http://picasaweb.google.com/witold.gatarski/SerwisNarciarskiSkitourowyWwwGatarSkiSerwisPl#5568371804560052082


Tu foka impregnowana olejem silikonowym, regeneracja bardzo dyskusyjna i na pewno mocno ryzykowna.
http://picasaweb.google.com/witold.gatarski/SerwisNarciarskiSkitourowyWwwGatarSkiSerwisPl#5568371804560052082


To ja siê dorzucê - kiedy¶ praktycznie bezkarnie mo¿na by³o impregnowaæ olejem parafinowym. Obecnie tak jak Witek pisze tak NIE ROBIÆ. Szczegó³y np. tu: Impregnacja fok - olej parafinowy UPDATE

Kuba


¯adne wspó³czesne znane mi wi±zanie zjazdowe nie jest przystosowane do wpinania i bezpiecznej eksploatacji butów z podeszw± gumow±.
Czyli skitourowego buta nie nale¿y w to nawet wpinaæ.

Wysoko¶æ podeszwy jest diametralnie ró¿na miêdzy innymi po to by nie ³±czyæ tych dwu standardów.
Wygl±da to tak.
http://picasaweb.google.com/witold.gatarski/SerwisNarciarskiSkitourowyWwwGatarSkiSerwisPl#5410910461572895506

To jest z kolei wi±zanie skitourowe w którym but zjazdowy nie powinien byæ eksploatowany
Silvretta widaæ która, nie piszê nazwy gdy¿ jest to produkt o kilku nazwach na rynku.
http://picasaweb.google.com/witold.gatarski/SerwisNarciarskiSkitourowyWwwGatarSkiSerwisPl#5410907912688765714
Strza³kami w R podpisy wyja¶niaj± dlaczego.

Mo¿e warto przeczytaæ to http://www.skitury.fora.pl/sprzet-skiturowy,3/scarpa-tx,7148.html
Warto zerkn±æ na daty, cycki do ziemi opadaj± (cytuj±c Marcina wawa)

To zdjêcie chyba wyja¶nia dlaczego w niektórych wi±zaniach zjazdowych szczêka przednia jest regulowana.
https://picasaweb.google.com/witold.gatarski/GatarskiSkiRaceTuning#5538252041863392402

Tu jeszcze jedna sesja zdjêciowa, z opisem pod:
https://picasaweb.google.com/115343256206920393324/Buty03#5697577434055965426
W albumie w R strza³k±

wi±zania touringowe, ISO 9523,
wi±zania alpejskie ISO 5355.
je¶li jeste¶ ciekawy, zap³aæ dostaniesz dostêp.

Mo¿ecie podaæ linka do jakiego¶ dobrego opracowania/filmiku odno¶nie serwisowania narty (chodzi mi tylko o kwestie smarowania, najlepiej pod k±tem pó¿niejszego foczenia), troche mnie wystraszy³a ta informacja z fluorem i w³±snie zmywa³em (zmywacz swix) smar z nart

Zobacz na szkolenie SWIXa

pozdr
By prawid³owo oczywi¶cie tylko wed³ug mnie dobraæ but z wk³adk± termo musisz wykonaæ:

Jest to cia¶niejsza alternatywa pasowania butów nie koniecznie do uformowania w ka¿dym serwisie.

Stosujesz je¶li chcesz na w³asn± odpowiedzialno¶æ!

1. Wk³adasz nogê w cieniutkiej skarpetce, mo¿e byæ go³a, w skorupê, palce do samego przodu (bez podkurczania) ma byæ max 2 cm pomiêdzy piêt± a ¶rodkiem wnêki na piêtê w skorupie. Jest link do zdjêcia dla niedowiarków.
http://picasaweb.google.com/witold.gatarski/Buty03#5552667962416063650
Poniewa¿ wystêpuj± na rynku buty z cienk± i grub± ¶cian± botka (grubo¶æ g±bki termo) proponujê buty z cienkim botkiem np dynafit dobieraæ cia¶niej tzn do 2 cm w samej skorupie.
Buty o grubszym botku scarpa, garmont, do 2 cm max 2,5 cm.

2. Nastêpnie wycofujesz o 1 cm stopê, stajesz na niej, je¶li but jej nie wykrzywia (czyli nie jest zdecydowanie o innym kszta³cie ni¿ stopy) to jest ok.

3. K³adziesz stopê na wy¶ció³ce, stajesz na tej nodze i stopa ma przykryæ ca³±, mo¿e wyst±piæ jakie¶ ma³e odstêpstwo w rejonie palców od przodu na nich siê nie je¼dzi. Finalnie odrobinê maj± podpieraæ z przodu. Okolice ich nasady powinny wk³adkê przykryæ. Tu musi finalnie trzymaæ.

4. Aplikujesz nogê do zmontowanego kompletnego buta i je¶li ze wszystkich kierunków Ciê ¶ciska czyli trzyma, jest OK. (nawet je¶li bardzo)

5. Zapinasz lekko klamry i ostateczna kontrola, ma trzymaæ na beton
piêtê, kostkê, ¶ródstopie, nasadê palców. W sposób nawet nie akceptowalny. O u¿ytkowanie tak spasowanego buta raczej nikogo nie pos±dzê. A s± tacy którzy tak maj± i ja tak spasowane mam.

Po spe³nieniu tych 5 pomiarów z obu nóg, je¶li jest jak napisa³em, to s± to buty dla CIEBIE.
Ma³e ró¿nice w budowie nóg zostan± skompensowane podczas prawid³owej, wysokotemperaturowej indywidualizacji.

Je¶li jest gdzie¶ luz - to ¼le rokuje, nic bowiem siê nie dope³ni tylko wygniecie.
Mogê powiedzieæ ¿e pierwsi tak spasowani rozpoczêli eksploatacjê w 2008 dlaczego siê nie ujawniaj±? Mo¿e przyjemniej patrzeæ na ¶wiat jak inni maj± gorzej.

Miêdzy innymi tak w³a¶nie s± zrobieni ostatnio:
Robert Wilk, Jim, Ketivv, PTB z linkowanego forum
Proponujê z ich opiniami siê zapoznaæ.

Jest jeszcze kilku którzy sobie tu czytaj± ale siê nie wypowiadaj±.
Oczywi¶cie s± równie¿ tacy których robi³em warunkowo, w lekko za du¿ych butach ale to u¿ywki, czyli ju¿ posiadane, lub strachliwi i nie mog±cy siê przemóc do takiego pasowania.

Na chwilê obecn± lata w Polsce 18 osób plus
2 z krajów s±siednich, które ja tak pasowa³em.
¯yjê, gêby mi nikt nie obi³ z tego powodu.

Tu jest link do innego forum gdzie inny mój klient sympatycznie i konkretnie "moje pasowanie" opisa³.
http://www.forum.outdoor.org.pl/sprzet/%28sprzet-buty%29-wkladki-termoformowalne-termoformowac-czy-nie/
Dok³adny opis, http://www.skitury.fora.pl/sprzet-skiturowy,3/bd-prime,6461.html#63197 Maarek

Ja od strony u¿ytkownika nie chcia³em siê wypowiadaæ,
(móg³bym byæ bowiem pos±dzony o jaki¶ niecny cel) obecnie tak w³a¶nie mam spasowane 2 osobiste pary butów z termo botkiem.
Odnoszê wra¿enie ¿e wiem bardzo dok³adnie o co w tej technologi chodzi, stosujê j± ju¿ kilka lat, zarówno jako us³ugodawca termoformowania jak i u¿ytkownik tego produktu.

Dotyczy to termoformowañ u mnie w serwisie, o innych nie bêdê siê wypowiada³ z tego co piszecie i opowiadaj± klienci, bywaj± dziwne.

Plusy takiego pasowania.
Maksymalne obni¿enie wagi.
Maksymalna sterowno¶æ nart±.
Znakomite zabezpieczenie stawu skokowego przed kontuzj±, przy zapiêtym bucie.
Najlepsze zabezpieczenie przed otarciami nóg.
https://picasaweb.google.com/115343256206920393324/Buty03#5729098075488770354

Ultra komfort i trzymanie, w lekko zapiêtych klamrach
Maksymalne wyd³u¿enie poprawnej eksploatacji botków mniej ruchów to mniej otaræ, przetaræ, i rozbijania rejonów odpowiedzialnych za trzymanie.

Minusy
Trzeba dobrze dopasowaæ.
Przymus formowania.
Musi siê na pocz±tku przestrzegaæ poprawnej eksploatacji, potem to nawyk siê robi.

Ma³a anegdota prawie.
Formowa³em jednego umówionego klienta, przywióz³ go kolega który nie móg³ czekaæ na termin u mnie i zrobi³ gdzie¶ tam...
Jak zobaczy³ jak siê to przeprowadza u mnie, to w czasie utwardzania kolegi pojecha³ po swoje buty.
Wygl±da na to ¿e termoformowanie musieli mu robiæ (w identycznych jak kolega butach) jako¶ zdecydowanie inaczej

Na wyrwane z kontekstu cytaty nie bêdê odpisywa³, proszê traktowaæ tê instrukcjê jako ca³o¶æ. Oczywi¶cie na w³asn± odpowiedzialno¶æ.

Reszta do przeczytania:
http://www.skitury.fora.pl/sprzet-skiturowy,3/dobor-butow-skitourowych-telemarkowych-z-wkladka-termo,6240.html
I kilku innych miejscach o botkach termo.

Porównywanie odczuæ w tak spasowanym bucie i bucie kilka numerów za du¿ych pozostawiam do przemy¶lenia we w³asnym towarzystwie nie podejmujê siê w tym temacie polemizowaæ.

¯adne wspó³czesne znane mi wi±zanie zjazdowe nie jest przystosowane do wpinania i bezpiecznej eksploatacji butów z podeszw± gumow±.
Czyli skitourowego buta nie nale¿y w to nawet wpinaæ.

Wysoko¶æ podeszwy jest diametralnie ró¿na miêdzy innymi po to by nie ³±czyæ tych dwu standardów.
Wygl±da to tak.
http://picasaweb.google.com/witold.gatarski/SerwisNarciarskiSkitourowyWwwGatarSkiSerwisPl#5410910461572895506

To jest z kolei wi±zanie skitourowe w którym but zjazdowy nie powinien byæ eksploatowany
Silvretta widaæ która, nie piszê nazwy gdy¿ jest to produkt o kilku nazwach na rynku.
http://picasaweb.google.com/witold.gatarski/SerwisNarciarskiSkitourowyWwwGatarSkiSerwisPl#5410907912688765714
Strza³kami w R podpisy wyja¶niaj± dlaczego.


Co prawda istniej± wi±zania zjazdowe, takie jak seria Salomon (S 912) oraz Marker MR, które maj± mo¿liwo¶æ regulowania górnej szczêki, to i tak jazda w nich w butach skitour jest ryzykowna. Osobi¶cie je¼dzi³em w ten sposób na Salomonach S912 w Garmont Adrenalin no i czasem nie wypina³o .... raz tak przytrzyma³o, ¿e skrzywi³ siê trzpieñ przedniej szczêki (sic!).
Super rozwi±zaniem jest mo¿liwo¶æ przekrêcenia podeszwy ze skutoruwoej na zjazdow±, tak jak jest to w Adrenalinach.
Z tak± podeszw± chodzi siê oczywi¶cie gorzej i niebezpieczniej, ale mo¿na zawsze u¿yæ raków i dyskonfort znika.
Ski-stopy to hamulce przechodz±ce bardzo restrykcyjne badania je¶li chodzi o skuteczno¶æ zatrzymywania nart.
Nie podlegaj± ¿adnym modyfikacjom, rozginaniu, skracaniu, sztukowaniu.

Skistop nie rozwi±zuje wszystkich problemów zwi±zanych z zatrzymaniem narty, zw³aszcza na oblodzonych du¿ych pochy³o¶ciach, w puchu.
Dlatego nale¿y dodatkowo stosowaæ troki. IM KRÓTSZE tym lepiej
Ja sobie takie co¶ przygarn±³em i eksploatujê:
https://picasaweb.google.com/witold.gatarski/SerwisNarciarskiSkitourowyWwwGatarSkiSerwisPl#5590350982372174658
Kto ponosi odpowiedzialno¶æ za wypadki spowodowane uwolnion± nart± która atakuje znajduj±cych siê poni¿ej, wiadomo.(szczególnie przyjemne w w±skich ¼lebach)
Oczywi¶cie narty tylko z trokami warto dozbroiæ w skistop.
(Nie dotyczy kilku wersji dynafita)

Blokowanie przodów do jazdy w dynaficie:
Zwiêksza si³ê wypiêcia (mo¿e byæ powodem kontuzji)
Powoduje wiêksze obci±¿enia szczêki i mo¿e finalnie doprowadziæ do zniszczenia konstrukcji wi±zania, jego mocowania w narcie, czy te¿ samej narty do poczytania tu
http://www.wildsnow.com/4371/dynafit-breakage-ft-to/
http://www.skitury.fora.pl/sprzet-skiturowy,3/koniec-wiecznosci,4035.html
Kodeks FIS jest zbiorem regu³ obowi±zuj±cych na stokach ca³ego ¶wiata, zapoznaj siê z nim zanim wyruszysz na trasy.

1. Wzgl±d na inne osoby
Ka¿dy narciarz powinien zachowaæ siê w taki sposób, aby nie stwarzaæ niebezpieczeñstwa dla innej osoby i nie powodowaæ ¿adnej szkody.
Komentarz FIS :
Narciarz odpowiedzialny jest tak¿e za z³e dzia³anie sprzêtu, który u¿ywa. W szczególno¶ci dotyczy to nowinek technicznych ( p³yty karwingowe lub do wyczynu).

2. Panowanie nad szybko¶ci±
Narciarz musi zje¿d¿aæ z szybko¶ci± stosown± do swoich umiejêtno¶ci, rodzaju i stanu trasy oraz pogody.
Komentarz FIS :
Kolizje na stoku najczê¶ciej zdarzaj± siê z powodu nadmiernej szybko¶ci, niezapanowania nad nartami lub niezauwa¿enia innego uczestnika ruchu. Narciarz obowi±zany jest porusza siê tak aby w razie konieczno¶ci móc zatrzymaæ siê lub skrêciæ w ramach umiejêtno¶ci jakie posiada. Narciarz obowi±zany jest poruszaæ siê wolno w miejscach zat³oczonych, w okolicach wyci±gów, na zakoñczeniu trasy, lub zmniejszenia widoczno¶ci z powodu warunków pogodowych lub za³amania stoku.

3. Wybór kierunku jazdy
Znajduj±cy siê na stoku narciarz, który za wzglêdu na lepsz± widoczno¶æ z góry, dysponuje wiêksz± mo¿liwo¶ci± wyboru trasy jazdy, musi wybraæ taki tor jazdy aby unikn±æ wszelkiej mo¿liwo¶ci zderzenia z narciarzem znajduj±cym siê poni¿ej na stoku.
Komentarz FIS :
Narciarstwo i snowboarding s± sportami wolno¶ci ruchu przy przyjêciu zasady, ¿e ka¿dy uczestnik stosuje siê do regu³ uprawiania tych sportów. Na stokach rz±dzi zasada, ¿e pierwszeñstwo przys³uguje temu kto znajduje siê „przed” lub „ni¿ej”. Ka¿dy znajduj±cy siê powy¿ej musi pamiêtaæ, ¿e jego zachowania nie mog± wp³yn±æ na zachowania tych przed lub poni¿ej.

4. Wyprzedzanie
Wyprzedzanie mo¿e nastêpowaæ zarówno po stronie dostokowej jak i odstokowej, po stronie prawej lub lewej, lecz w takiej odleg³o¶ci, która pozwoli unikn±æ potr±cenia wyprzedzanego.
Komentarz FIS :
Wyprzedzaj±cy narciarz ponosi ca³kowit± odpowiedzialno¶æ za skutki manewru wyprzedzania do chwili jego ukoñczenia. Ta zasada odnosi siê te¿ do omijania stoj±cych na stoku.

5. Przejazd i krzy¿owanie torów jazdy
Narciarz, który przystêpuje do zjazdu na trasie lub pólku narciarskim, powinien sprawdziæ, patrz±c w górê i w dó³, czy nie spowoduje niebezpieczeñstwa dla siebie i innych. To samo obowi±zuje go przy ka¿dym ruszaniu z miejsca po chwilowym zatrzymaniu.
Komentarze FIS :
Do¶wiadczenie dowodzi, ¿e ogromna czê¶æ wypadków zdarza siê wskutek nieprzewidywalnego w³±czenia siê w ruch nowego uczestnika. Jest podstawowym nakazem bezpieczeñstwa pe³ne sprawdzenie czy w³±czenie siê narciarza nie spowoduje utrudnienia dla któregokolwiek z bêd±cych w ruchu. Dopiero po p³ynnym w³±czeniu siê w ruch korzysta siê z pierwszeñstwa przyznanego 3 regu³ FIS. Wprowadzenie snowboardów i nart g³êboko taliowanych (karwingowych) umo¿liwia ich u¿ytkownikom wykonywanie skrêtów i ruch w kierunku przeciwnym do g³ównego nurtu ruchu– w dó³ stoku. Ten kto wykonuje manewr „w poprzek lub pod pr±d” nurtu ruchu musi tak siê zachowaæ, aby osoby poruszaj±ce siê _ w dó³ stoku nie by³y zagro¿one.

6. Zatrzymanie siê
Tylko w razie absolutnej konieczno¶ci narciarz mo¿e zatrzymaæ siê na trasie zjazdu, zw³aszcza w miejscach zwê¿eñ i miejscach o ograniczonej widoczno¶ci. Po ewentualnym upadku narciarz winien usun±æ siê z toru jazdy, tak szybko jak jest to mo¿liwe.
Komentarz FIS :
Z wyj±tkiem szerokich stokowych zatrzymywanie siê powinno nastêpowana skraju trasy. Nikt nie mo¿e siê zatrzymywaæ w miejscach niewidocznych dla jad±cych z góry lub zza zakrêtu.

7. Podchodzenie
Narciarz powinien podchodziæ tylko poboczem trasy, a w przypadku z³ej widoczno¶ci powinien zej¶æ zupe³nie z trasy. To samo zachowanie obowi±zuje narciarzy którzy pieszo schodz± w dó³.
Komentarz FIS :
Trasy narciarskie s± z za³o¿enia przeznaczone do ruchu jednokierunkowego – w dó³. Pojawienie siê osoby poruszaj±cej siê w przeciwnym kierunku stwarza zagro¿enie dla poruszaj±cych siê w dó³. ¦lady _butów wyci¶niête w ¶niegu pogarszaj± warunki bezpieczeñstwa jazdy i odpowiada za nie ten kto je pozostawi³.

8. Stosowanie siê do znaków narciarskich
Ka¿dy narciarz winien stosowaæ siê do znaków narciarskich, ustawionych na trasach.
Komentarz FIS :
Trasy narciarskie oznakowane s± w zale¿no¶ci od stopnia ich trudno¶ci kolorami ( od naj³atwiejszych do najtrudniejszych): ZIELONYM, NIEBIESKIM, CZERWONYM I CZARNYM. Ka¿dy uczestnik ruchu sam decyduje o wyborze trasy. Na trasach ponadto umieszczone s± znaki informuj±ce o utrudnieniach lub niebezpieczeñstwach np. o lawinach, czy zamkniêciu trasy. Uczestnik ruchu ma obowi±zek obserwowaæ znaki i stosowaæ siê _ do nich. Uczestnik ruchu narciarskiego powinien zdawaæ sobie sprawê, ¿e znaki umieszczono dla jego w³asnego dobra i bezpieczeñstwa.

9. Wypadki
W razie powstania wypadku ka¿dy, kto znajdzie siê w pobli¿u, powinien udzieliæ poszkodowanym pomocy.
Komentarz FIS :
Jest oczywist± zasad± etyczn±, ¿e uprawiaj±cy sport ma obowi±zek nie¶æ pomoc poszkodowanemu niezale¿nie od istnienia prawnego obowi±zku. W szczególno¶ci pomoc powinna polega na udzieleniu tzw. Pierwszej pomocy, na zawiadomieniu w³a¶ciwych s³u¿b oraz natychmiastowym zabezpieczeniu ( oznakowaniu) miejsca wypadku tak aby nie zagra¿a³o ono innym uczestnikom ruchu. FIS wyra¿a nadziejê, ¿e zachowanie polegaj±ce na uderzeniu w innego uczestnika ruchu i ucieczce z miejsca zdarzenia bêdzie przez w³a¶ciwe ustawodawstwa karne wszystkich pañstw traktowane jak identyczne wykroczenie drogowe oraz ¿e pañstwa, które tego jeszcze nie uregulowa³y wprowadz± w³a¶ciwe postanowienia do swych ustaw.

10. Stwierdzenie to¿samo¶ci
Ka¿da osoba wmieszana w wypadek, lub bêd±ca jego ¶wiadkiem, jest zobowi±zana podaæ swoje dane osobowe.
Komentarz FIS :
¦wiadkowie i opis zdarzenia maj± kardynalne znaczenie dla ustalenia odpowiedzialno¶ci i w zwi±zku z tym ka¿dy, kto by³ ¶wiadkiem musi czuæ siê zobowi±zanym do uczestniczenia w procedurach wyja¶niaj±cych. Raporty w³a¶ciwych s³u¿b oraz zdjêcia stanowiæ bêd± _dowody we wszelkich postêpowaniach maj±cych na celu ustalenie winnych.

Polska wersja jêzykowa : © SITN PZN Kraków 2002

TU JE¦LI MASZ NIEJASNO¦CI
http://www.youtube.com/watch?v=TqMMUXwDxZ0&feature=player_embedded#t=372

Wbrew obiegowym opiniom poza tras± jest równie¿ stosowany, warto o tym pamiêtaæ.
Dla tych co im siê wydaje ¿e blokowanie przodów jest bezproblemowe.
https://picasaweb.google.com/115343256206920393324/NartySkitouryCz2#5996951911382572034
W albumie w R strza³k±.
Witam ,, nie wiem czy to dobe miejsce ale mam wielka pro¶bê do was.
Potrzebuje termoformowac botki do Dynafit TLT5 , mieszkam w Warszawie ,, najlepiej by³o by jaky ktos poleci³ dobrego fachowca w okolicy stolicy.
By³em sk³onny tez jechac do Pana G. do Krakowa ale niestety terminów obecnie nie ma wolnych
Serdecznie pozdrawiam i z góry dziekuje za odpowiedz.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jaciekrece.xlx.pl