Zofia Dzieniszewska - zapiski
Przypuszczam, ¿e wiele osób mieszkaj±cych na naszym osiedlu jest abonentami firmy Toya wiêc uzna³em, ¿e mo¿e Pañstwa zainteresowaæ informacja zamieszczona przez Urz±d Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawie tego operatora telewizji kablowej.
(…) Po dwóch latach (…) Twoja op³ata za dostêp zostaje zmniejszona z 15 lub 20 z³ za miesi±c do z³otówki. Zasada obejmuje wszystkich abonentów Telewizji 3G – to has³o reklamowe operatora telewizji kablowej Toya z £odzi. Aby skorzystaæ z oferty, nale¿a³o spe³niæ dodatkowe warunki, o których nie wspomina³a reklama. Spó³ka zobowi±za³a siê do usuniêcia skutków wywo³anych przez wprowadzaj±ce w b³±d has³o
[Warszawa, 13 listopada 2014 r. Postêpowanie przeciwko ³ódzkiemu operatorowi telewizji kablowej Toya zosta³o wszczête w listopadzie 2013 roku. W±tpliwo¶ci Urzêdu wzbudzi³a reklama promocji 2 Urodziny 3G, która ukaza³a siê w magazynie abonenckim w czerwcu 2012 r: 2 Urodziny Telewizji 3G. Z okazji drugich urodzin Telewizji 3G TOYA wprowadzamy now± zasadê: po dwóch latach korzystania z Odbiornika 3G HD lub 3G HD PVR, Twoja op³ata za dostêp zostaje zmniejszona z 15 lub 20 z³/mc do z³otówki. Odbiornik za 1 z³. Zasada obejmuje WSZYSTKICH Abonentów Telewizji 3G. Od pocz±tku jej istnienia.
Przeciêtny konsument móg³ pomy¶leæ, ¿e aby p³aciæ mniej, wystarczy spe³niæ jeden warunek: przez dwa lata korzystaæ z odbiornika 3G. W rzeczywisto¶ci, oferta by³a dostêpna dla tych klientów, którzy mieli abonament wy¿szy ni¿ Oszczêdny i wi±za³a siê z zawarciem kolejnej umowy. Konsumenci nie mogli sprawdziæ warunków w regulaminie, poniewa¿ zosta³ upubliczniony dopiero trzy miesi±ce po og³oszeniu promocji.
Toya zobowi±za³a siê do podjêcia dzia³añ zmierzaj±cych do usuniêcia skutków wywo³anych przez wprowadzaj±ce w b³±d has³o:
1. klienci, którzy nie skorzystali z promocji zostan± poinformowani o jej przed³u¿eniu. Bêd± mieli mo¿liwo¶æ zawarcia umów, niezale¿nie od posiadanego pakietu, na czas nieoznaczony , a promocyjne warunki bêd± obowi±zywaæ przez 24 miesi±ce. W przypadku wcze¶niejszego wypowiedzenia zawartych umów, nie ponios± konsekwencji finansowych (zwrotu ulgi);
2. klienci, którzy zawarli umowê i nadal korzystaj± z us³ugi na warunkach promocyjnych, bêd± mogli m.in. wypowiedzieæ umowê bez konsekwencji finansowych (zwrotu ulgi) lub ewentualnie zmieniæ pakiet bazowy na tañszy do koñca obowi±zywania promocyjnych warunków;
3. klienci, którzy wcze¶niej skorzystali z promocji, ale min±³ dwuletni okres obowi±zywania promocyjnej oferty bêd± mogli ponownie z niej skorzystaæ niezale¿nie od posiadanego pakietu. Kolejna umowa bêdzie mog³a zostaæ wypowiedziana przez klienta bez konsekwencji finansowych.
Toya zosta³a zobowi±zana do z³o¿enia sprawozdania z wykonania decyzji Prezesa UOKiK.
Przypominamy, ¿e ka¿dy konsument, który zawar³ umowê pod wp³ywem wprowadzaj±cej w b³±d reklamy, mo¿na indywidualnie na drodze s±dowej staraæ siê o odszkodowanie, posi³kuj±c siê m.in. decyzj± Urzêdu. Dochodzenie roszczeñ mo¿e u³atwiæ równie¿ ustawa o przeciwdzia³aniu nieuczciwym praktykom rynkowym, która daje konsumentom mo¿liwo¶æ wytoczenia powództwa w ich indywidualnych sporach z przedsiêbiorcami. W toku takiego postêpowania s±d weryfikuje, czy dana praktyka rynkowa przedsiêbiorcy jest nieuczciwa. W takim przypadku to przedsiêbiorca musi udowodniæ przed s±dem, ¿e stosowana przez niego praktyka rynkowa nie wprowadza konsumentów w b³±d.
Konsumenci uzyskaj± bezp³atn± pomoc w u rzeczników konsumentów (
http://uokik.gov.pl/rzecznicy_konsumentow.php) lub w Federacji Konsumentów pod numerem infolinii 800 007 707, a tak¿e adresem e-mail porady@dlakonsumentow.pl
Dodatkowe informacje na stronie UOKiK:
http://www.uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=11299
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pljaciekrece.xlx.pl