Zofia Dzieniszewska - zapiski
Takie zamierzenie zdaniem s±du generuje w szczególno¶ci ha³as, zagro¿enia po¿arowe i wybuchowe oraz zanieczyszczenia, z uwagi na usuwanie z pojazdów substancji niebezpiecznych.
[...]
WSA oddali³ skargê, przyznaj±c racjê kolegium, ¿e planowane przedsiêwziêcie nale¿y do inwestycji mog±cych zawsze znacz±co oddzia³ywaæ na ¶rodowisko, wyeksponowa³ nakaz zgodno¶ci inwestycji z ustaleniami obowi±zuj±cego planu zagospodarowania przestrzennego. Jego zdaniem zamierzona inwestycja dotyczy obiektu uci±¿liwego, który nie mo¿e byæ usytuowany w strefie „C” - obszarze uzdrowiskowym. Zgodnie z § 25 ust. 1 Planu dla terenu zabudowy mieszkaniowej, oznaczonego w Planie MN, ustala siê podstawowe przeznaczenie na zabudowê mieszkaniow± jednorodzinn±. Na terenach zabudowy mieszkaniowej dopuszcza siê lokalizacjê nieuci±¿liwych: us³ug i rzemios³a us³ugowego (ust. 2 pkt 1). Z kolei w my¶l § 6 pkt 7 Planu przez us³ugi nieuci±¿liwe nale¿y rozumieæ tu obiekty us³ugowe wolnostoj±ce lub lokale wbudowane, s³u¿±ce szeroko rozumianej funkcji us³ugowej, stosownie do ustawy - Prawo ochrony ¶rodowiska nie zaliczane do inwestycji mog±cych znacz±co oddzia³ywaæ na ¶rodowisko oraz spe³niaj±ce wymogi w³a¶ciwe dla podstawowego przeznaczenia terenu.
Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 42 rozporz±dzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsiêwziêæ mog±cych zawsze znacz±co oddzia³ywaæ na ¶rodowisko (Dz. U. nr 213, poz. 1397), obowi±zuj±cym w dacie wydania zaskar¿onej decyzji, stacje demonta¿u pojazdów w rozumieniu ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. nr 25, poz. 202 ze zm.) zaliczane s± do przedsiêwziêæ mog±cych zawsze znacz±co oddzia³ywaæ na ¶rodowisko. Analogicznie, zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 39a, stacje demonta¿u pojazdów wycofanych z eksploatacji kwalifikowane by³y w rozporz±dzeniu Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 257 poz. 2573 ze zm.). Wobec powy¿szego zapisu, bezsprzecznym pozostaje fakt, ¿e dzia³alno¶æ polegaj±ca na prowadzeniu stacji demonta¿u pojazdów wycofanych z eksploatacji na dzia³ce o nr ew. [...] nie stanowi nieuci±¿liwej us³ugi b±d¼ rzemios³a us³ugowego, w rozumieniu § 6 ww. uchwa³y Rady Gminy C..
¼ród³o:
http://www.orzeczenia-nsa.pl/wyrok/iv-sa-wa-402-11/odpady/10693cd.htmlPowy¿sza sprawa jest bardzo podobna z t± maj±c± miejsce w Skorogoszczy.
---
Wymieñmy mo¿liwe uci±¿liwo¶ci wynikaj±ce z lokalizacji takiej stacji:
- rozbiórka do 500 samochodów rocznie, czyli oko³o 2 dziennie (taki zapis zg³osi³ w³a¶ciciel staraj±c siê o pozwolenia)
- ha³as (rozbieranie pojazdów - demonta¿ czê¶ci, nadwozia, a tak¿e sam wywóz, bêdzie siê wi±zaæ z ha³asem. W³a¶ciciel powinien robiæ to jedynie przy zamkniêtych drzwiach stacji, ale pewnie nie zawsze tak bêdzie, có¿ wtedy.. dzwoniæ na policjê za ka¿dym razem?). Ciekawe jak bêdzie siê odbywaæ za³adunek i wywóz rozebranych karoserii..
(¼ród³o:
http://www.demontaz-pojazdow.com.pl/)
- zagro¿enie po¿arowe i wybuchowe
- zagro¿enie zanieczyszczenia wód podziemnych, poniewa¿ w stacji usuwane bêd± paliwa, oleje i inne p³yny eksploatacyjne - sk±d mamy mieæ pewno¶æ, ¿e wszystko bêdzie usuwane zgodnie z zasadami?
- stacje demonta¿u i warsztaty s± ujête w wykazie Rozporz±dzenia Rady Ministrów z 2010 r. jako przedsiêwziêcia mog±ce znacz±co oddzia³ywaæ na ¶rodowisko, a to oznacza, ¿e lepiej trzymaæ siê od nich z daleka
- estetyka - widok na sk³adowisko czê¶ci, karoserii, opon - któ¿ chcia³by mieæ taki widok z okna:
Suma wszystkich powy¿szych podpunktów bêdzie siê natomiast sk³adaæ na powód obni¿ki warto¶ci okolicznych gruntów i nieruchomo¶ci, bo któ¿ chcia³by mieszkaæ w domu maj±cym za s±siada stacjê demonta¿u rozmontowuj±c± 500 aut rocznie...
W³a¶ciciel nie mog±c dostaæ zgody na otwarcie stacji demonta¿u, stara³ siê pó¼niej o mo¿liwo¶æ prowadzenia warsztatu, jednak¿e zgody równie¿ nie dosta³, poniewa¿ naprawa pojazdów tak¿e jest dzia³alno¶ci± uci±¿liw± i mog±c± znacz±co oddzia³ywaæ na ¶rodowisko - artyku³ w tym temacie:
LinkWe wrze¶niu 2014 r. Samorz±dowe Kolegium Odwo³awcze odmówi³o Burmistrzowi Lewina Brzeskiego ponowne rozpatrzenie sprawy zakoñczonej decyzj± stwierdzaj±c± niewa¿no¶æ decyzji Burmistrza okre¶laj±cej ¶rodowiskowe uwarunkowania zgody na realizacjê przedsiêwziêcia polegaj±cego na budowie stacji demonta¿u. Wniosek Burmistrza zosta³ po prostu odrzucony, jak siê okaza³o Burmistrz nie mo¿e byæ stron± w takim postêpowaniu, bo przecie¿ sam w tym temacie wydawa³ decyzjê. Jak widaæ Burmistrzowi bardzo zale¿y, nie ma w tym jednak niczego dziwnego, bior±c pod uwagê chodz±ce plotki, ¿e Burmistrz Lewina i w³a¶ciciel niedzia³aj±cej stacji demonta¿u, to dobrzy znajomi..
Tak wiêc pozostaje czekaæ, a¿ wspania³omy¶lni Radni uchwal± nowy Plan Zagospodarowania pod inwestora, maj±c w nosie okolicznych mieszkañców (w tym osoby starsze, które po pierwsze nie maj± dostêpu do internetu i wiedzy na temat zmiany planów zagospodarowania, a po drugie raczej nie bêd± siê w tym wieku fatygowaæ by je¼dziæ z pismami do Urzêdu).
Jedyna nadzieja, to pisanie wniosków do Planu, jednak¿e i tak ostatecznie o ich przyjêciu lub odrzuceniu zdecyduj± Burmistrz i Radni..
O dalszym ci±gu spraw bêdê informowa³ (nied³ugo na stronie Urzêdu Gminy powinien pojawiæ siê projekt nowego Planu Zagospodarowania -
tutaj).
Burmistrz Artur Kotara dokona³ wprowadzenia do omawianego projektu uchwa³y, wyja¶niaj±c, ¿e na podstawie z³o¿onego wniosku Pañstwa Ku³ak ze Skorogoszczy przygotowano zmianê do mpzp wsi Skorogoszcz i Chró¶cina. Zmiana polegaæ bêdzie na wprowadzeniu do obwi±zuj±cego planu zapisów umo¿liwiaj±cych na dzia³ce nr 201/2 w Skorogoszczy realizacjê przedsiêwziêæ mog±cych znacz±co oddzia³ywaæ na ¶rodowisko. ¼ród³o:
linkPoni¿ej pismo skierowane do Urzêdu i podpisane przez 6 mieszkañców:
Odpowied¼ z Urzêdu:
Kilka tygodni temu radni zajêli siê spraw± na sesji Rady Miejskiej w Lewinie Brzeskim i postanowili zmieniæ plan, który wstrzyma³ dzia³alno¶æ stacji. Istotne wydaje siê to, ¿e z wnioskiem nie wyst±pi³ inwestor, czyli Ku³akowie, ale sam burmistrz Artur Kotara. - Taka by³a wola radnych - t³umaczy powody Kotara i podtrzymuje, ¿e jego urz±d, wydaj±c decyzjê ¶rodowiskow±, post±pi³ zgodnie z procedurami.
Burmistrz Artur Kotara dokona³ wprowadzenia do omawianego projektu uchwa³y, wyja¶niaj±c, ¿e na podstawie z³o¿onego wniosku Pañstwa Ku³ak ze Skorogoszczy przygotowano zmianê do mpzp wsi Skorogoszcz i Chró¶cina. Zmiana polegaæ bêdzie na wprowadzeniu do obwi±zuj±cego planu zapisów umo¿liwiaj±cych na dzia³ce nr 201/2 w Skorogoszczy realizacjê przedsiêwziêæ mog±cych znacz±co oddzia³ywaæ na ¶rodowisko. Ma³¿eñstwo spod Opola kupi³o dzia³kê, wziê³o 500 tys. z³ kredytu i postara³o siê o dotacjê na swoj± dzia³alno¶æ. Dopiero po wybudowaniu siedziby firmy okaza³o siê, ¿e ta nie mo¿e dzia³aæ. Przeszkod± okaza³ siê plan zagospodarowania przestrzennego, który wyklucza prowadzenie na wybranej dzia³ce stacji demonta¿u pojazdów, któr± Ewa Ku³ak ze Skorogoszczy chcia³a otworzyæ wraz z mê¿em.
[...]
- Mam tego dosyæ. Mogli to zrobiæ ju¿ dawno. Ostatnie lata to gehenna, walka i w rezultacie d³ugi. Sprawê skierujê do s±du i bêdê domaga³a siê zwrotu kosztów i odszkodowania - zapowiada pani Ewa. Czyli mamy.. b³±d urzêdnika, po którym zbudowano stacjê i wpakowano inwestorów w k³opoty. Wg Burmistrza rozwi±zaniem jest po prostu zmiana planu zagospodarowania. Dlaczego jednak nikt nie bierze pod uwagê, ¿e ten stary plan zagospodarowania jest dobry, bo chroni okolicznych mieszkañców przed prowadzeniem uci±¿liwych dzia³alno¶ci na owej dzia³ce. Proponujê Burmistrzowi i Radnym ¿eby odkupili domy s±siednich mieszkañców, mo¿e bêd±c ich w³a¶cicielami zastanowi± siê co zamierzaj± zrobiæ.
B³±d urzêdnika powinien byæ naprawiony odszkodowaniem dla inwestora, a plan zagospodarowania powinien dalej chroniæ okolicznych mieszkañców.
W JE¯OWIE SUDECKIM mieszkancy faktycznie protestowali, jednak wygral inwestor, a teraz maj± takie odg³osy jak na ponizszym filmie ze stacji demontazu w Jankowie Dolnym
<iframe width="560" height="315" src="//www.youtube.com/embed/NmvacQNforI" frameborder="0"></iframe>
https://www.youtube.com/watch?v=NmvacQNforI#t=10
w niektórych stacjach maj± urz±dzenia do zgniatania karoserii, ale cicho to one nie chodz±..
<iframe width="560" height="315" src="//www.youtube.com/embed/fILtqMqeXTE" frameborder="0"></iframe>
https://www.youtube.com/watch?v=fILtqMqeXTE#t=10
Nie zyczê zeby to samo spotka³o i was. Swego czasu rowniez duzo czyta³m na ten temat i niestety inwestorzy w dokumentacji wypisuj± ze bêdzie cacy a potem jest ciagly halas, ci±gly ruch samochodow. Moi znajomi skarza sie tez na smrod paliwa itp.
Praca w takich stacjach czesto trwa rowniez w sobotê, gdy wielu ludzi ma wolne, siedzi w domu i chce w spokoju odpocz±æ... Tak¿e sk³adajcie wnioski do planu. Trzymam kciuki zeby jednak zadomowila sie tam inna dzialalnosc skoro wokol same domy
Przeczyta³am w±tek, faktycznie sprawa nie wygl±da dobrze.. W³a¶ciwie ju¿ nie chodzi o t± pojedyncz± sprawê stacji demonta¿u, ale o bardziej z³o¿ony problem - ¿e urzêdnicy mog± bez problemu zatwierdziæ widzimisiê s±siada, czyli ka¿dy z mieszkañców naszej gminy mo¿e siê spodziewaæ, ¿e na niby spokojnym osiedlu mieszkaniowym s±siad postawi mu skup z³omu, zak³ad ¶lusarski, obieralniê cebuli, ¶winiarniê, itd.
Niby sprawa wydaje siê prosta - s± tereny z przeznaczeniem pod produkcjê/przemys³, ale plany s± nieprecyzyjne i niedostatecznie restrykcyjne - dzia³alno¶æ musi zagra¿aæ ¿yciu i ¶rodowisku by nie by³o zgody na jej umieszczenie po¶rodku osiedla mieszkaniowego. Tymczasem ludzie chc± ¿yæ i pracowaæ w spokoju (niektórzy pracuj± w domu), tego jednak wybrane przez obywateli w³adze gminy zapewniæ nie potrafi±, dbaj± natomiast o dobro jednostki - choæ jak widaæ i tak bardzo marnie.
Faktycznie ciekawie wygl±da stanowisko Mazowieckiego Urzêdu Marsza³kowskiego, przypomnê:
"Ze wzglêdu na uci±¿liwo¶æ dla otoczenia, stacje demonta¿u mog± byæ lokalizowane jedynie na terenach przeznaczonych pod dzia³alno¶æ przemys³ow± lub us³ugow± o charakterze uci±¿liwym (niedopuszczalne jest lokalizowanie stacji demonta¿u na terenach przeznaczonych pod zabudowê mieszkaniow±)."
Niestety to nie nasze województwo...
Za³ó¿my, ¿e powstanie ta stacja, co bêdzie gdy zostanie sprzedana kolejnemu inwestorowi, który maj±c w zapisie planu pozwolenie na "realizacjê przedsiêwziêæ mog±cych znacz±co oddzia³ywaæ na ¶rodowisko" postawi tam co¶ jeszcze gorszego? Przecie¿ wtedy urzêdnicy z Lewina powiedz±, ¿e nic siê nie da zrobiæ, bo taki jest plan...!!?!
Inwestor w planach poda³ informacjê, ¿e opony ze zdemontowanych samochodów bêdzie wywozi³ co kwarta³, czyli na sk³adzie bêdzie le¿eæ nawet do 500 opon.. nie daj Bo¿e by kto¶ to podpali³.. Bêdzie smród jak przez po¿ar sk³adowiska w Buszycach, przez który Burmistrz w Lewinie zabroni³ ludziom otwieraæ okna i wychodziæ z domu, tak bardzo by³o zatrute powietrze..
wa¿niejszy dla Burmistrza okaza³ siê wywiad z redaktorem..
na stronie BIPu pojawi³a siê informacja o wy³o¿eniu zmianhy planu zagospodarowania - pewnie chodzi o t± dzia³kê ze stacj±.
Mieszkañcy Glincza (gm. ¯ukowo) zamierzaj± wszelkimi sposobami blokowaæ budowê w ich miejscowo¶ci stacji demonta¿u pojazdów. - Miejsce takich zak³adów jest na terenach przemys³owych, a nie w s±siedztwie domów jednorodzinnych - mówili podczas dzisiejszego spotkania w Urzêdzie Gminy.
Na dzia³ce przy ul. Wierzbowej w Glinczu (gm. ¯ukowo) spó³ka Vice Versa zamierza stworzyæ stacjê demonta¿u pojazdów. Na ten cel ma zostaæ wykorzystany budynek gospodarczy znajduj±cy siê na dzia³ce oraz przyleg³y do niego teren. Dzia³ka s±siaduje z terenami rolnymi, mieszkalnymi i produkcyjno-us³ugowymi. W tej chwili opracowywany jest raport oddzia³ywania na ¶rodowisko planowanej inwestycji i dzi¶ w ¿ukowskim Urzêdzie Gminy odby³a siê rozprawa administracyjna, w trakcie której mieszkañcy mieli prawo zg³aszaæ swoje uwagi.
W spotkaniu wziê³o udzia³ kilka osób, ale pod sprzeciwem dotycz±cym lokalizacji zak³adu w Glinczu podpisa³o siê ju¿ ponad 50 mieszkañców.
- Nie chodzi tylko o ha³as, ale wa¿n± kwesti± s± równie¿ wzglêdy estetyczne i oddzia³ywanie tego zak³adu na ¶rodowisko – mówi³ jeden z uczestników spotkania. – Jest to zak³ad, którego dzia³alno¶æ bêdzie uci±¿liwa dla otoczenia i co do tego nikt nie ma ¿adnych w±tpliwo¶ci. Bêd± tam sk³adowane wraki samochodów, oleje, akumulatory, czê¶ci – s³owem nagle w miejscowo¶ci zabudowanej domami jednorodzinnymi powstanie ¶mietnisko. To, ¿e kto¶ ma prawo u¿ytkowaæ swoj± nieruchomo¶æ tak jak uwa¿a, to nie oznacza, ¿e mo¿e utrudniaæ ¿ycie innym.
Pe³nomocnik inwestora zapewnia³, ¿e firma przestrzegaæ bêdzie wszelkich wymogów i norm zwi±zanych z ochron± ¶rodowiska.
- Je¿eli okaza³oby siê, ¿e zak³ad generuje ha³as wykraczaj±cy poza dopuszczalne normy, czy emituje zanieczyszczenia, to istniej± ¶rodki prawne, by poci±gn±æ firmê do odpowiedzialno¶ci i s± instytucje, które bêd± egzekwowa³y przestrzeganie prawa w tym zakresie – mówi³.
Mieszkañców to jednak nie przekonuje. Podkre¶laj±, ¿e lokalizacja tego rodzaju dzia³alno¶ci w tym miejscu jest wyj±tkowo kiepskim pomys³em.
- Miejsce takich zak³adów jest na terenach przemys³owych, a nie po¶ród domów jednorodzinnych – mówili uczestnicy dyskusji. – Proszê popatrzeæ co siê dzieje w innych miejscowo¶ciach, gdzie dzia³aj± tego rodzaju zak³ady w bliskim s±siedztwie domów. Ludzie z tym walcz±, próbuj± siê tego s±siedztwa pozbyæ. Poza tym ulica Wierzbowa jest w±ska, bo ledwie mijaj± siê dwa samochody osobowe. A teraz mia³by tam je¼dziæ ciê¿ki transport, który bêdzie odbiera³ z³om? To dodatkowa uci±¿liwo¶æ i niebezpieczeñstwo dla nas wszystkich.
Tomasz Szymkowiak, zastêpca burmistrza gminy ¯ukowo poinformowa³, ¿e postêpowanie w sprawie raportu oddzia³ywania na ¶rodowisko jest dopiero jedynym z etapów na drodze ubiegania siê przez inwestora o pozwolenie na realizacjê inwestycji.
- Czy to po wydaniu raportu oddzia³ywania na ¶rodowisko, czy te¿ na etapie wydawania warunków zabudowy i wreszcie pozwolenia na budowê, zawsze przys³uguje pañstwu mo¿liwo¶æ odwo³ania od ka¿dej wydanej decyzji administracyjnej – powiedzia³ Tomasz Szymkowiak. – Inwestor bez w±tpienia zdaje sobie sprawê, ¿e ca³a procedura potrwa kilka lat.
Jednocze¶nie urzêdnicy ¿ukowskiego magistratu poinformowali, ¿e nie maj± podstaw by wydaæ spó³ce negatywn± decyzjê ws. oceny oddzia³ywania na ¶rodowisko, poniewa¿ nie ma ku temu ¿adnych przes³anek. Chodzi o to, ¿e dzia³ka nie znajduje siê na obszarze Natura 2000, nie wykazano oddzia³ywania inwestycji na wody powierzchniowe i nie ma ¿adnych niezgodno¶ci z planem zagospodarowania przestrzennego, bo nie zosta³ on dla tego terenu sporz±dzony.
Mieszkañcy Glincza zapowiadaj± jednak, ¿e nie odpuszcz± i wszelkimi sposobami bêd± starali siê nie dopu¶ciæ do powstania stacji demonta¿u pojazdów. W trakcie spotkania sugerowali nawet przedstawicielom spó³ki, by zastanowili siê nad znalezieniem innej lokalizacji dla inwestycji.
www.expresskaszubski.pl/aktualnosci/2015/02/glincz-protestuja-przeciwko-budowie-stacji-demontazu-pojazdowi znów ca³y galimatias przez inwestora, który nie potrafi zrozumieæ, ¿e ludzie nie chc± mieæ za s±siada stacji demonta¿u pojazdów...
.
27 pa¼dziernika na sesji Rady Gminy odbêdzie siê g³osowanie dotycz±ce zmiany planu zagospodarowania dzia³ki. Przypomnê, wg nowego planu:
"przeznaczenie podstawowe terenu stanowi± obiekty obs³ugi komunikacji samochodowej, warsztat samochodowy oraz stacja demonta¿u pojazdów wycofanych z eksploatacji"
Wiêkszo¶æ uwag zg³oszonych przez okolicznych mieszkañców zosta³a odrzucona. Urz±d Gminy forsuje wiêc zamys³ by miêdzy domami jednorodzinnymi stawiaæ stacjê demonta¿u pojazdów...
Uwzglêdnione uwagi dotycz±:
- nakazu prowadzenia demonta¿u pojazdów w zamkniêtym pomieszczeniu
- ograniczenia maksymalnej wysoko¶ci budynków do 9 m (wcze¶niej 12 m)
- w³a¶ciciel ma zasadziæ wokó³ dzia³ki ¿ywop³ot, który ma mieæ minimum 2 m wysoko¶ci
Tre¶æ planu oraz komentarze do uwag mieszkañców mo¿na znale¼æ tutaj:
Proj uchw w spr zmpzp Skorogoszcz i Chró¶cina.pdfPlan pewnie zostanie przeg³osowany. Przypomnê, ¿e 42 osoby ze Skorogoszczy podpisa³y siê pod wnioskiem o niezmienianie planu zagospodarowania, czyli uniemo¿liwienie lokalizowania na tej dzia³ce dzia³alno¶ci mog±cych znacz±co oddzia³ywaæ na ¶rodowisko i dzia³alno¶ci uci±¿liwych. Nikt nie chcia³by takiej dzia³alno¶ci obok swojego okna.... A tymczasem za zmian± planu bêd± g³osowaæ radni, którzy w wiêkszo¶ci mieszkaj± w innych miejscowo¶ciach.. Jak obok ich domów kto¶, kiedy¶ bêdzie mia³ podobne plany, to dopiero wtedy bêd± siê sprzeciwiaæ jak mieszkañcy pobliskich domów w Skorogoszczy..
.
Wszczêcie postêpowania nadzorczego nast±pi³o z powodu naruszenia:
1. art. 9 ust. 4. art. 15 ust. 1, art. 20 ust. 1 u.p.z.p., poprzez zapisy naruszaj±ce ustalenia studium uwarunkowañ i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Lewin Brzeski w zakresie przeznaczenia terenu pod zabudowê obiektów obs³ugi komunikacji samochodowej –warsztat samochodowy oraz stacja demonta¿u pojazdów wycofanych z eksploatacji, która wedle §2 ust. 1 pkt 42 rozporz±dzenia Rady Ministrów w sprawie przedsiêwziêæ mog±cych znacz±co oddzia³ywaæ na ¶rodowisko (Dz. U. 2010 r. Nr. 213 poz. 1397 ze zmianami) zosta³a zaliczona do przedsiêwziêæ mog±cych zawsze znacz±co oddzia³ywaæ na ¶rodowisko, co jest sprzeczne z zapisami ww. Studium, które stanowi (cyt.) Przedsiêwziêcia mog±ce znacz±co oddzia³ywaæ na ¶rodowisko nale¿y lokalizowaæ poza osiedlami mieszkalnymi Przewodnicz±cy Rady Miejskiej w Lewinie Brzeskim przedstawi³ wyja¶nienia w wyznaczonym terminie, odnosz±c siê do zarzutu naruszenia 9 ust. 4. art. 15 ust. 1, art. 20 ust. 1 u.p.z.p.powo³uj±c siê na J.M. Chmielewskiego stwierdzi³, i¿ (cyt.) „zgodnie z definicj±, osiedle mieszkalne to „jednorodzinny architektonicznie zespó³ budynków mieszkaniowych z niezbêdnymi us³ugami, terenami zieleni oraz systemem ulic dojazdowych i parkingów”. Czê¶æ wsi Skorogoszcz w której zlokalizowany jest teren dla którego uchwalono przedmiotow± zmianê mpzp nie posiada w swojej charakterystyce cech osiedla tj. nie tworzy jednorodnego zespo³u budynków mieszkalnych, ponadto przez centrum omawianego terenu przebiega droga krajowa nr 94 oraz droga powiatowa, które zgodnie z powy¿sza definicj± nie s± elementem osiedla mieszkalnego. W zwi±zku z powy¿szym Przewodnicz±cy Rady stwierdzi³, i¿ zgodnie z ustaleniami studium i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Lewin Brzeski przedsiêwziêcia mog±ce znacz±co oddzia³ywaæ na ¶rodowisko zaplanowano do lokalizacji po za osiedlami mieszkalnymi, o czym ¶wiadczy rysunek zmiany planu. Ponadto Przewodnicz±cy Rady wyja¶ni³, i¿ zgodnie z obowi±zuj±cym s.u.i.k.z.p gminy Lewin Brzeski uchwalonym uchwa³± nr XXI/155/2012 Rady Miejskiej w Lewinie Brzeskim z dnia 27 marca 2012 r. teren przedmiotow± uchwa³± jest przeznaczony pod obszar zagospodarowania intensywnego, oznaczonego symbolem „MI”, do którego przypisano przeznaczenie podstawowe –tereny mieszkaniowe intensywnej zabudowy wielorodzinnej oraz jednorodzinnej. Jako przeznaczenie dopuszczalne ustalono funkcje gospodarcze o niskiej uci±¿liwo¶ci –rolnicze, us³ugowe, produkcyjne, przetwórcze, naprawcze, magazynowe, sk³adowe, bazowe itp. Natomiast w czê¶ci tekstowej studium w rozdziale 16.2 –funkcjonalne jednostki terenowe –ogólne zasady i standardy zagospodarowania w pkt 12 ustalono, i¿ ddzia³ywanie inwestycji nie powinno powodowaæ przekroczenia standardów jako¶ci ¶rodowiska okre¶lonych w przepisach odrêbnych poza terenem do którego inwestor posiada tytu³ prawny. Maj±c na uwadze powy¿sze wprowadzono do przedmiotowej uchwa³y ustalenia w zakresie ochrony ¶rodowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego w § 7 ust. 1 pkt 1 i 2:
1. uci±¿liwo¶æ prowadzonej dzia³alno¶ci gospodarczej w zakresie emisji wibracji, ha³asu, zanieczyszczenia powietrza, substancji zapachowych, niejonizuj±cego promieniowania elektromagnetycznego oraz zanieczyszczenia gruntu i wód nie mo¿e powodowaæ przekroczenia obowi±zuj±cych standardów ¶rodowiskowych okre¶lonych przepisami odrêbnymi oraz wywo³ywaæ konieczno¶æ ustanowienia obszaru ograniczonego u¿ytkowania,
2. prowadzona dzia³alno¶æ us³ugowa nie mo¿e powodowaæ ponadnormatywnego obci±¿enia ¶rodowiska naturalnego poza granicami terenu, do którego inwestor posiada tytu³ prawny.Oznaczaæ to bêdzie, i¿ przy realizacji planowanego przedsiêwziêcia nale¿y zastosowaæ rozwi±zania techniczne i technologiczne, które zminimalizuj± uci±¿liwo¶æ inwestycji i nie spowoduj± przekroczenia standardów jako¶ci ¶rodowiska okre¶lonych w przepisach odrêbnych.
Maj±c na uwadze powy¿sze Przewodnicz±cy Rady stwierdzi³, i¿ (cyt.) „Oznacza to, ¿e przy realizacji planowanego przedsiêwziêcia nale¿y zastosowaæ rozwi±zania techniczne i technologiczne, które zminimalizuj± uci±¿liwo¶æ inwestycji i nie spowoduj± przekroczenia standardów jako¶ci ¶rodowiska okre¶lonych w przepisach odrêbnych poza terenem do którego inwestor posiada tytu³ prawny. W przeciwnym wypadku program inwestycji bêdzie musia³ byæ zmniejszony, ale to dopiero mo¿e zostaæ okre¶lone dopiero na etapie wykonania projektu budowlanego oraz raportu oddzia³ywania na ¶rodowisko planowanego przedsiêwziêcia”
Wojewoda Opolski wyja¶nia zatem, co nastêpuje.
Uchwa³a zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wsi Skorogoszcz i Chró¶cina, gmina Lewin Brzeski w rozdziale 3 § 15 ustala przeznaczenie dla terenu obiektów obs³ugi komunikacji samochodowej „1 KS”. W zakresie podstawowego przeznaczenia ustalono obiekty obs³ugi komunikacji samochodowej –warsztat samochodowy oraz stacja demonta¿u pojazdów wycofanych z eksploatacji. Natomiast Studiumuwarunkowañ i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Lewin Brzeski przyjêtego uchwa³± Rady Miejskiej w Lewinie Brzeskim nr XXI/155/2012 z dnia 27 marca 2012 r. zawiera zapisy, które stanowi± sprzeczno¶æ z ustaleniami przedmiotowej uchwa³y. Zgodnie ze studium uwarunkowañ i kierunków zagospodarowania przestrzennego granice obszaru objêtego zmian± miejscowego planu znajduj± siê na terenie oznaczonym w studium symbolem „MI” - „obszary zagospodarowania intensywnego”, zdefiniowane jako „tereny mieszkaniowe intensywnej zabudowy wielorodzinnej oraz jednorodzinnej”. Na stronie 159 studium uwarunkowañ w podrozdziale 16.3 punkcie 2 lit. „g” znajduje siê zapis odnosz±cy siê do terenów „MI” dopuszczaj±cy dla tych trenów (cyt.) funkcje gospodarcze o niskiej uci±¿liwo¶ci –rolnicze, us³ugowe, produkcyjne, przetwórcze, naprawcze, magazynowe, sk³adowe, bazowe, itp.; oraz w podrozdziale 16.3 punkcie 2 lit. „l” znajduj± siê zapisy (cyt.) „nie zezwala siê na lokalizacjê obiektów hodowlanych oraz obiektów us³ugowych i produkcyjnych o du¿ej uci±¿liwo¶ci, stwarzaj±cych zagro¿enie dla ¶rodowiska i zdrowia ludzi, generuj±cych intensywny ruch pojazdów dostawczych”. Natomiast trzeba mieæ na wzglêdzie, i¿ zgodnie z Rozporz±dzeniem Rady Ministrów w sprawie przedsiêwziêæ mog±cych znacz±co oddzia³ywaæ na ¶rodowisko w § 2 ust. 1 pkt 43 (cyt.) „Do przedsiêwziêæ mog±cych zawsze znacz±co oddzia³ywaæ na ¶rodowisko zalicza siê stacje demonta¿u w rozumieniu ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (j.t. Dz. U. z 2015 r. poz. 140)”. Nie mo¿na uznaæ wyja¶nieñ Przewodnicz±cego Rady Miejskiej w Lewinie Brzeskim, i¿ w projekcie zmiany miejscowego planu w § 7 ust. 1 pkt 1 i 2 wprowadzono ustalenia w zakresie ochrony ¶rodowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego zakazuj±ce przekroczenia obowi±zuj±cych standardów ¶rodowiskowych okre¶lonych przepisami odrêbnymi oraz zakazu obci±¿enia ¶rodowiska naturalnego poza granicami terenu, do którego inwestor posiada tytu³ prawny, w efekcie czego przy realizacji planowanego przedsiêwziêcia nale¿y zastosowaæ rozwi±zania techniczne i technologiczne, które zminimalizuj± uci±¿liwo¶æ inwestycji i nie spowoduj± przekroczenia standardów jako¶ci ¶rodowiska okre¶lonych w przepisach odrêbnych. Powy¿sze t³umaczenia nie s± wystarczaj±ce, gdy¿ zapisy studium dla obszaru „MI” w podrozdziale 16.3 punkcie 2 lit. „l” nie zezwalaj± na lokalizacjê obiektów o du¿ej uci±¿liwo¶ci, stwarzaj±ce zagro¿enie dla ¶rodowiska i zdrowia ludzi, generuj±cy intensywny ruch pojazdów dostawczych, natomiast zezwalaj± w 16.3 punkcie 2 lit. „g” wy³±cznie na lokalizacje funkcji gospodarczej o niskiej uci±¿liwo¶ci. Nale¿y uznaæ, i¿ przedsiêwziêcia mog±ce znacz±co oddzia³ywaæ na ¶rodowisko, do których nale¿y stacja demonta¿u pojazdów wg. Rozporz±dzenia Rady Ministrów s± jednocze¶nie przedsiêwziêciami uci±¿liwymi dla ¶rodowiska. Wy¿ej wymienione stanowisko potwierdza wyrok NSA z dnia 7 maja 2014 r. (syng. Akt II OSK Poz. 30762930/12) (cyt.) „Nie mo¿na równie¿ podzieliæ stanowiska skar¿±cego kasacyjnie, ¿e przedmiotowa inwestycja nie nale¿y do przedsiêwziêæ uci±¿liwych dla ¶rodowiska. Nie ulega w±tpliwo¶ci, ¿e przedmiotowe zamierzenie polegaj±ce na budowie stacji demonta¿u w rozumieniu ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. Nr 25, poz. 202 z pó¼n. zm.), zosta³o wymienione w § 2 pkt 42 rozporz±dzenia w sprawie przedsiêwziêæ mog±cych oddzia³ywaæ na ¶rodowisko, jako przedsiêwziêcie zawsze znacz±co oddzia³uj±ce na ¶rodowisko. Sam fakt, ¿e ustawodawca nie okre¶li³ tego oddzia³ywania jako uci±¿liwe, nie oznacza, ¿e nie posiada ono takich cech”.
Wojewoda Opolski wprawdzie przyjmuje wyja¶nienia Przewodnicz±cego Rady w zakresie, i¿ obszar przedmiotowej uchwa³y nie posiada w swojej charakterystyce cech osiedla, zgodnie z przytoczon± definicj± J.M. Chmielewskiego osiedla mieszkalnego jako (cyt.) „jednorodzinny architektonicznie zespó³ budynków mieszkaniowych z niezbêdnymi us³ugami, terenami zieleni oraz systemem ulic dojazdowych”, jednak¿e zapisy studium dla obszarów „MI” przewiduj± intensywn± zabudowê wielorodzinn± oraz jednorodzinn±, z dopuszczeniem lokalizacji us³ug towarzysz±cych. Przytoczone zapisy studium s± ma³o doprecyzowane aby jednoznacznie stwierdziæ, czy teren przewidziany w studium nie posiada cech skutkuj±cych uznaniem, i¿ jest to osiedle mieszkalne. Ponadto pojêcie „osiedle” definiuje ustawa z dnia 29 sierpnia 2003 r. o urzêdowych nazwach miejscowo¶ci i obiektów fizjograficznych (Dz. U. z 2003 r., Nr 166, poz. 1612 ze zmianami) jako (cyt.) „zespó³ mieszkaniowy stanowi±cy integraln± czê¶æ miasta lub wsi”. Jednak¿e pozosta³e ustalenia studium wskazuj± na fakt, i¿ przedmiotowym terenie nie mo¿na dopu¶ciæ do lokalizacji inwestycji uci±¿liwych dla ¶rodowiska jakimi s± stacje demonta¿u pojazdu.
Maj±c na wzglêdzie powy¿sze przepisy prawa nale¿y uznaæ, i¿ ustalenia przedmiotowej uchwa³y odnosz±ce siê do przeznaczenia terenu pod lokalizacjê obiektu obs³ugi komunikacji samochodowej – warsztat samochodowy oraz stacja demonta¿u pojazdów wycofanych z eksploatacji, stanowi± naruszenie ustaleñ studium uwarunkowañ i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Lewin Brzeski przyjêtego uchwa³± Rady Miejskiej w Lewinie Brzeskim nr XXI/155/2012 z dnia 27 marca 2012 r. gdy¿ zapisy studium wyra¼nie zakazuj± lokalizacji obiektów o du¿ej uci±¿liwo¶ci, stwarzaj±cych zagro¿enie dla ¶rodowiska i zdrowia ludzi, generuj±cych intensywny ruch pojazdów dostawczych, do których wedle Rozporz±dzenia Rady Ministrów zosta³a zaliczona stacja demonta¿u pojazdów. Potwierdzeniem stanowiska tut. organu w sprawie naruszenia ustaleñ studium, jest wyrok WSA w Gdañsku z dnia 24 wrze¶nia 2014 r. (sygn. akt II SA/Gd 340/14) (cyt.) „Niezgodno¶æ planu miejscowego z ustaleniami studium skutkuje tym, ¿e dochodzi do naruszenia zasad sporz±dzenia planu miejscowego. Plan miejscowy niezgodny ze studium pozostaje w wyra¼nej sprzeczno¶ci z art. 9 ust. 4 u.p.z.p. i nie powinien zostaæ uchwalony przez organ gminy z uwagi na tre¶æ art. 20 ust. 1 u.p.z.p., gdy¿ narusza on ustalenia studium”. To jeszcze nie koniec drogi do zablokowania powstania tej inwestycji w tym miejscu, bo Burmistrz mo¿e odwo³aæ siê do Wojewódzkiego S±du Administracyjnego, jednak¿e w ¶wietle powy¿szego bêdzie to naprawdê strata czasu i publicznych pieniêdzy. Co jeszcze musi siê staæ by kto¶ poszed³ po rozum do g³owy i przesta³ przepychaæ powstanie tej stacji w tak bliskiej odleg³o¶ci od domów jednorodzinnych. Od takich inwestycji s± tereny przemys³owe. Kropka.
I jeszcze jedno: warto pisaæ do urzêdów i innych instytucji, warto przekonywaæ Radnych do swoich racji, je¼dziæ na sesje Rady Gminy, warto po¶wiêcaæ czas na czytanie dokumentacji i przepisów, bo tylko tak mo¿emy co¶ zmieniæ.. Jak widaæ czasami urzêdnicy zapominaj± kto ich wybra³ i ¿e na pierwszym miejscu powinno stawiaæ siê dobro ludzi, potem dopiero powinno siê my¶leæ o pieni±dzach, podatkach i biznesie.
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pljaciekrece.xlx.pl