Zofia Dzieniszewska - zapiski
Mam propozycjê - mo¿e który¶ z obeznanych z tematem kolegów móg³by tu opisaæ krótko poszczególne modele, szczególnie pod k±tem ich zastosowania do okre¶lonych rodzajów aktywno¶ci? Vertical FT, Vertical ST, Radical FT, Radical ST, Speed, Speed Radical... G³ówne ró¿nice (bardziej od strony praktycznej, mniej technicznej), co do czego najbardziej siê nadaje, jak jest z dostêpno¶ci± osprzêtu (skistopy, harszle)... Zalety, wady poszczególnych modeli - zw³aszcza tego drugiego na stronie Dynafita pewnie nie znajdê
Dla pocz±tkuj±cego wybór w³a¶ciwych wi±zañ mo¿e byæ pewnym problemem, wstêpny rzut oka na google (wyniki polskojêzyczne) nie da³ wiele, a niektóre jêzyki obce mog± byæ dla niektórych... nooo... obce
Trochê mo¿na siê domy¶liæ ale taka systematyka zrobiona przez kogo¶ z do¶wiadczeniem pewnie by³aby pomocna... No chyba ¿e znacie polskojêzyczn± stronê z takim pe³nym zestawieniem, a ja jej nie umia³em znale¼æ
No chyba ¿e znacie polskojêzyczn± stronê z takim pe³nym zestawieniem, a ja jej nie umia³em znale¼æ na tutejszym PKS'ie znajdziesz wszystko czego potrzebujesz...
najpopularniejsze tematy :
http://www.skitury.fora.pl/sprzet-skiturowy,3/jsw-vs-reszta-swiata-wydzielony-part-i,1255.htmlhttp://www.skitury.fora.pl/sprzet-skiturowy,3/jsw-vs-reszta-swiata-wydzielony-part-ii,1257.htmlczym bardziej filigranowe (najl¿ejsze)- do race, granica jest popularny speed ktory nadaje sie zarowno na zawody... - jak i do turystyki, vertical turystyka / freetouring a nawet FR
- radical to nowo¶æ jeszcze malo sprawdzona z chorobami wieku dzieciêcego...
to tak pokrotce... - moze kto¶ rozwinie temat bardziej...
wg mnie o czym pisalem niejednokrotnie - poniek±d z autopsji najbardziej udane modele (najmniej awaryjne) to szaro-czerwony speed/comfort, pierwsza seria verticali ST, pisze o tych raczej turystycznych, rejsowych nie znam...
to ja siê pokuszê o wstêpn± charakterystykê
* vertical FT ( freeride touring ) - z za³o¿enia wi±zanie freeridowe ze zwiêkszon± si³± wypiêcia do 12DIN. Klasyczna obrotowa g³owica jak w verticalach ST. Dodatkowo przód i ty³ wi±zania po³±czony p³yt±, ale moim zdaniem raczej nie ma specialnie wp³ywu na sztywno¶æ wi±zania. Ski stopy do 110mm
* radical FT ( freeride touring ) - m³odszy brat verticali FT. Parametry podobnie jak wy¿ej. Zmienione zosta³y:
- g³owica (system podnoszenia piêtki),
- nowe ¶ruby ( szerzej rozstawione, lepiej roz³o¿one si³y )
- materia³ wykonania (aluminium 7075, mniej stali cr-mo)
- w przedniej czê¶ci wi±zania s± nowe elementy ( 2 aluminiowe
wie¿yczki ) u³atwiaj±ce wpinanie buta - system rewelacyjny,
mo¿na wpi±æ nawet po kilku bro
- p³yta ( karbonowa ) która w koñcu dzia³a ! Prze³±cznik w p³ycie
pozwala usztywniæ wi±zanie
- ski stop do 130mm
* vertical ST ( ski touring ) -jedno z bardziej popularnych wi±zañ w stajni Dynafita. Konstrukcyjnie jak vertical FT, ale bez p³yty i z mniejsz± si³± wypiêcia 5-10 DIN. Ski top do 100mm
* radical ST ( ski touring ) - m³odszy brat vertical ST. Parametry podobne choæ si³a wypiêcia staruje od 4 DIN ( do 10DIN). Zmienione zosta³y:
- g³owica (system podnoszenia piêtki),
- nowe ¶ruby ( szerzej rozstawione, lepiej roz³o¿one si³y )
- materia³ wykonania (aluminium 7075, mniej stali cr-mo)
- w przedniej czê¶ci wi±zania s± nowe elementy ( 2 aluminiowe
wie¿yczki ) u³atwiaj±ce wpinanie buta
* radical ST BALTORO - parametry jak wy¿ej, wersja kolorystycznie pasuj±ca do modelu nart Baltoro
* tlt SPEED - klasyczna, ju¿ wiekowa konstrukcja wi±zañ z serii SPEED ( lekkie wi±zania turystyczne / race'owe ) . Przechodzi³a ju¿ kilka modyfikacji. Mo¿na g³owicê obróciæ kijkiem, ale wymaga to wprawy. Nie ma mo¿liwo¶ci zamontowania ski stopera. W zestawie pêtla do po³±czenia nart z butami ( guide lash ). Regulacja wi±znia P/T +-6mm. Din 5-10
* tlt SPEED radical - m³odszy brat tlt SPEED. Nie ma mo¿liwo¶ci zamontowania ski stopera. W zestawie pêtla do po³±czenia nart z butami ( guide lash ) Zmienione zosta³y:
- g³owica (system podnoszenia piêtki),
- nowe ¶ruby ( szerzej rozstawione, lepiej roz³o¿one si³y )
- materia³ wykonania (aluminium 7075, mniej stali cr-mo)
- w przedniej czê¶ci wi±zania s± nowe elementy ( 2 aluminiowe
wie¿yczki ) u³atwiaj±ce wpinanie buta
- 4-10 DIN
- Regulacja P/T - zwiêkszona do 12,5mm !!!
* tlt speed super Lite - najl¿ejsze wi±zanie bezpiecznikowe w ofercie dynafita. 5-10 DIN. Nie ma mo¿liwo¶ci zamontowania ski stopera. 2 wysoko¶ci piêtki ( nie ma najni¿szego do którego mo¿na siê by³o przyzwyczaiæ w/w wi±zaniach ). Wykonane w ca³o¶ci z alu 7075. Tylna czê¶æ nieobracalna, mocowana na 3 ¶ruby.
* tlt Low Tech Race - najl¿ejsze wi±zanie w ofercie dynafita. Wi±zanie typowo raceowe. Si³a wypiêcia na sta³e 10DIN. Nie ma mo¿liwo¶ci zamontowania ski stopera. 1 wysoko¶æ piêtki. Wykonane ze stopu magnezu, alu 7075, tytanu. Nowe ¶ruby. G³owica oczywi¶cie nieobrotowa. Zmniejszona ilo¶æ ¶rub mocuj±cych wi±zanie w stosunku do poprzednika.
chyba wszystko, gdybym co¶ pomin±³, to proszê uzupe³nijcie
Pozdr
czeski
Mam propozycjê - mo¿e który¶ z obeznanych z tematem kolegów móg³by tu opisaæ krótko poszczególne modele, szczególnie pod k±tem ich zastosowania do okre¶lonych rodzajów aktywno¶ci? aktywno¶ci masz w nawiasach. Generalnie wszystko mo¿esz zamontowaæ do wszystkiego, ale warto mieæ odrobinê wyobra¼ni. Zalety i wady mo¿esz wyczytaæ ze specyfikacji
* tlt Low Tech Race - najl¿ejsze wi±zanie w ofercie dynafita. Wi±zanie typowo raceowe. Si³a wypiêcia na sta³e 10DIN. Nie ma mo¿liwo¶ci zamontowania ski stopera. 1 wysoko¶æ piêtki. Wykonane ze stopu magnezu, alu 7075, tytanu. Nowe ¶ruby. G³owica oczywi¶cie nieobrotowa. Zmniejszona ilo¶æ ¶rub mocuj±cych wi±zanie w stosunku do poprzednika.
chyba wszystko, gdybym co¶ pomin±³, to proszê uzupe³nijcie
Pozdr
czeski w tegorocznej wersji 11/12 miala byc obracana pietka, czyli 2 poziomy.
poprzednia wersja 10/11 miala nie obracana, czyli byl tylko jeden poziom.
osobiscie nie uzywalem, ale tak bylo na prezentacji dynafita na jesieni.
do potwierdzenia.
aha, jako opcja sruby tytanowe wazace polowe stalowych
* tlt Low Tech Race - najl¿ejsze wi±zanie w ofercie dynafita. Wi±zanie typowo raceowe. Si³a wypiêcia na sta³e 10DIN.
A sk±d s± te dane o sile wypiêcia? Pytam, bo czyta³am o ró¿nych warto¶ciach, np. 7 (na wildsnow.com).
* tlt Low Tech Race - najl¿ejsze wi±zanie w ofercie dynafita. Wi±zanie typowo raceowe. Si³a wypiêcia na sta³e 10DIN.
A sk±d s± te dane o sile wypiêcia? Pytam, bo czyta³am o ró¿nych warto¶ciach, np. 7 (na wildsnow.com).
Dosta³em tak± informacjê od przedstawiciela Dynafita
* vertical ST Ski top do 100mm
* tlt SPEED - Nie ma mo¿liwo¶ci zamontowania ski stopera.
A sk±d s± te dane o sile wypiêcia? Pytam, bo czyta³am o ró¿nych warto¶ciach, np. 7 (na wildsnow.com). Ewa ma racjê - 7 / 8 do wyboru w zale¿no¶ci od twardo¶ci materia³u - tak przynajmniej by³o do tej pory.
poza tym sila wypiecia tez zalezy od dlugosci skorupy,
w normalnych wiazaniach wprowadza sie korekte nastwy takze od dlugosci skorupy.
w zawodnichych sila wypiecia jest "plynna" wlasnie z tego powodu.
i zapawne mozna przyjac 6,7,8,9,10 DIN....
No! I w³a¶nie o to chodzi³o!
Teraz laik, jak ja mo¿e planowaæ przysz³e zakupy, ewentualnie zwracaj±c uwagê je¿eli pojawi siê co¶ nowego - bêdzie mo¿na odnie¶æ do ju¿ istniej±cych wi±zañ.
Dziêki! (ale zawsze mo¿na jeszcze co¶ dorzuciæ!)
Ano mo¿na, pierwsze fioletowo-zielone serie Low Tech, które trzeba zacz±æ powoli umieszczaæ w muzeum.
poza tym sila wypiecia tez zalezy od dlugosci skorupy,
w normalnych wiazaniach wprowadza sie korekte nastwy takze od dlugosci skorupy.
w zawodnichych sila wypiecia jest "plynna" wlasnie z tego powodu.
i zapawne mozna przyjac 6,7,8,9,10 DIN.... Mam przed sob± tabelkê do speedów. Dla osoby o wadze 79-94 kg i wzro¶cie 179-194 cm sugerowana warto¶æ nastawienia wi±zania wynosi 7,5 dla skorupy 251-270mm, a¿ do 5,5 dla skorupy >331 mm. Ale dla standardowych d³ugo¶ci 271-331 mm rozrzut jest tylko 6-7, wiêc nie a¿ tak du¿y (warto¶ci dla najmniej agresywnego stylu jazdy).
poza tym sila wypiecia tez zalezy od dlugosci skorupy,
w normalnych wiazaniach wprowadza sie korekte nastwy takze od dlugosci skorupy.
w zawodnichych sila wypiecia jest "plynna" wlasnie z tego powodu.
i zapawne mozna przyjac 6,7,8,9,10 DIN.... To raczej w drug± stronê - dla danego rozmiaru skorupy dobiera siê nastawy (si³ê wypiêcia) tak, ¿eby otrzymaæ docelowy moment si³y wynikaj±cy z innych kryteriów (waga, umiejêtno¶ci, wiek). Wiêc si³a wypiêcia w zawodniczych wi±zaniach jest tak samo sta³a, jak si³a wypiêcia w wi±zaniach "cywilnych" ustawionych na okre¶lony numerek i rozmiar buta nie ma tu nic do rzeczy. Oczywi¶cie inna sprawa, ¿e wi±zania zawodnicze nie przechodz± certyfikacji DIN, bo pewnie nikomu do niczego nie jest ona potrzebna.
A co do konkretnych numerków, wystarczy rzut oka w tabelkê DIN dowolnego producenta i widaæ, ¿e korekta nastawów dla ró¿nych rozmiarów dobija maksymalnie do 2 dzia³ek i to w przypadku absurdalnym (8cm ró¿nicy d³ugo¶ci przy nastawach rzêdu 10-12).
pozdrawiam,
Piotr
To raczej w drug± stronê - dla danego rozmiaru skorupy dobiera siê nastawy (si³ê wypiêcia) tak, ¿eby otrzymaæ docelowy moment si³y wynikaj±cy z innych kryteriów (waga, umiejêtno¶ci, wiek). Wiêc si³a wypiêcia w zawodniczych wi±zaniach jest tak samo sta³a, jak si³a wypiêcia w wi±zaniach "cywilnych" ustawionych na okre¶lony numerek i rozmiar buta nie ma tu nic do rzeczy. Ja rozumiem, ¿e to by³ taki skrót my¶lowy. Tzn. ¿e pomimo sta³ej si³y wypiêcia w wi±zaniu efektywna warto¶æ si³y przy której but siê wypnie bêdzie zale¿eæ m.in. od d³ugo¶ci skorupy.
To raczej w drug± stronê - dla danego rozmiaru skorupy dobiera siê nastawy (si³ê wypiêcia) tak, ¿eby otrzymaæ docelowy moment si³y wynikaj±cy z innych kryteriów (waga, umiejêtno¶ci, wiek). Wiêc si³a wypiêcia w zawodniczych wi±zaniach jest tak samo sta³a, jak si³a wypiêcia w wi±zaniach "cywilnych" ustawionych na okre¶lony numerek i rozmiar buta nie ma tu nic do rzeczy. Ja rozumiem, ¿e to by³ taki skrót my¶lowy. Tzn. ¿e pomimo sta³ej si³y wypiêcia w wi±zaniu efektywna warto¶æ si³y przy której but siê wypnie bêdzie zale¿eæ m.in. od d³ugo¶ci skorupy. Przy ustalonych nastawach, si³a na styku but-wi±zanie jest ci±gle sta³a, natomiast dla ró¿nych d³ugo¶ci podeszwy zmienia siê moment si³y, czyli si³a * ramiê (Nm). Widaæ go w tabelkach DIN i to tê warto¶æ badaj± maszyny do testowania wi±zañ, tudzie¿ od niej zale¿y np. ca³o¶æ wiêzade³ kot³uj±cego siê narciarza.
P.
mowa o tym samym, tyle ze kazde z nas inaczej na to patrzy.
moja konkluzja jest taka, ze zawodnicze wiazania nie maja stalej sily wypiecia dzialajacej na noge, bo kazdy z nas moze miec inna dlugosc skorupy, a liczy sie z jaka sila dzialamy na noge, a nie ile trzeba newtonow zeby obrocic pietke czy rozchylic szczeki.
w wiazaniach regulowanych mozna taka korekte zrobic, w zawodniczych nie - i wlasnie dlatego nie spelniaja norm din, bo nie da sie jednoznacznie ustalic jaka bedzie sila wypiecia dla danej osoby.
fakt, moze przesadzilem z rozrzutem 6-10 din, ale nie mialem w glowie tabeli.
kilka razy lezalem jadac zapiety w standardowych speedach z nastawa na 6 i kilka razy lezalem w zawodniczych skitrabach i mysle ze wiele od tej 6ki ze speedow nie bylo. moze lzejsza narta zaklocila odbior sily wypiecia
* tlt SPEED - Nie ma mo¿liwo¶ci zamontowania ski stopera.
oczywi¶cie ¿e jest taka mo¿liwo¶æ, z tym ¿e specjalnej wersji ju¿ nie produkowanej z wiadomych powodów..., chyba ¿e w najnowszych wersjach nie ma juz insertów w podstawie na mocowanie w/w.
Dok³adnie. Niektóre speedy maj± "zalane" otwory na skistopy. Nie wiem czy o ich wiek chodzi.
* tlt SPEED - Nie ma mo¿liwo¶ci zamontowania ski stopera.
oczywi¶cie ¿e jest taka mo¿liwo¶æ, z tym ¿e specjalnej wersji ju¿ nie produkowanej z wiadomych powodów..., chyba ¿e w najnowszych wersjach nie ma juz insertów w podstawie na mocowanie w/w.
Dok³adnie. Niektóre speedy maj± "zalane" otwory na skistopy. Nie wiem czy o ich wiek chodzi.
mo¿esz wkleiæ jakie¶ zdjêcia takiego wi±zania z otworami na skistopy ? Bêdê wdziêczny
na pierwszym zdjêciu ze strony Lou masz wersje z zainstalowanym skistopem :
http://www.wildsnow.com/articles/dynafit_faq/dynafit_faq1.htmla tu widaæ wyra¼nie otwory na ¶ruby do monta¿u hamulców :
tutaj te¿ fotka z tematu "jsw vs......part II" :
a wycofanie z produkcji hamulców do tego modelu by³o zwi±zane z tym :
Dok³adnie. Nie mogê tylko znale¼æ jak wyjadacze JSW radz± sobie z tym problemem z wycieraniem szklanki. Sam korzystam z tego rozwi±zania od niedawna i mam na uwadze przysz³e problemy. Co¶ gdzie¶ by³o o frezowaniu czego¶ ale nic dok³adnie nie mogê znale¼æ. By³ bym wdziêczny za wytyczne:)
Dziêki Kampress za odpowied¼. Ciekawy temat
Dok³adnie. Nie mogê tylko znale¼æ jak wyjadacze JSW radz± sobie z tym problemem z wycieraniem szklanki. Sam korzystam z tego rozwi±zania od niedawna i mam na uwadze przysz³e problemy. Co¶ gdzie¶ by³o o frezowaniu czego¶ ale nic dok³adnie nie mogê znale¼æ. By³ bym wdziêczny za wytyczne:) to znaczy tak - przy niskich nastawach problem nie jest tak dotkliwy gdy¿ dzia³aj± mniejsze si³y nacisku na tzw szklanki - które to w wyniku nacjsku hamulca wycieraj± sie podczas eksploatacji o za ma³y rant trzpienia o który siê opieraj± - (pewnie niezbyt jasno wyt³umaczy³em ale temat by³ wa³kowany, wiêc odsy³am do linków które poda³em powy¿ej jest tam wszystko opisane na stronie Lou przede wszystkim. Ja znów wróci³em do skistopów w zestawie ze speedami po tym jak kolega wypi±³ kolano na zablokowanych wi±zaniach siê przestraszylem i przesta³em jak na razie instaluj±c skistopy... Ja mam nastawy w tym momencie na 6,5 wiec co jakis czas obracam wytarte szklanki - na sezon starczy. Zaopatrzylem sie swego czasu u Darka (oszosport) w parê kompletów (szklanek) wiêc sie nie przejmujê. A podfrezowanie rantu pewnie by pomog³o ale jako¶ nie chce mi sie w to bawiæ...
pozdr
k.
wszystko jasne i na temat. Ja ustawiam zapiecia na 6 wiec jak rozumiem dramatu nie powinno byc. Zapytam tu i ówdzie o te szklanki. Dzieki za pomoc kampress!
na pierwszym zdjêciu ze strony Lou masz wersje z zainstalowanym skistopem :
http://www.wildsnow.com/articles/dynafit_faq/dynafit_faq1.html
a tu widaæ wyra¼nie otwory na ¶ruby do monta¿u hamulców :
Mam TLT Speed z 2011 i otwory do monta¿u hamulców, które s± na zdjêciu mam zalane plastikiem. Czy kto¶ wie w którym roku dynafit zdecydowa³ siê na tak± zmianê ? Bo z tego co czyta³em wi±zania z '08 mia³y mo¿liwo¶æ monta¿u skistopów. O m³odszych konstrukcjach z '09 i '10 nie mam jasnego info. Chcia³bym uzupe³niæ mój wpis wy¿ej, co by nie wprowadza³ nikogo w b³±d
hm... - ze strony producenta widnieje ze nadal maja otwory... :
http://www.dynafit.com/de/product/bindungen/tlt-speedznalaz³em
- czyli faktycznie s± i z i bez... :
hm... - ze strony producenta widnieje ze nadal maja otwory... :
http://www.dynafit.com/de/product/bindungen/tlt-speed jakies stare zdjecia.
ja mam 3 pary speedow z lat 2009-2011 i sa zalane.
ciekawe czy mozna by to nawiercic.
tam jest jakis gwint czy to idzie na wkrety?
tam jest jakis gwint czy to idzie na wkrety? na wkrêty, bezpo¶rednio w plastikowe nagwintowne otwory
to ja siê pokuszê o wstêpn± charakterystykê
[ciach]
chyba wszystko, gdybym co¶ pomin±³, to proszê uzupe³nijcie
Pozdr
czeski ...przyda³o by siê jeszcze uzupe³niæ o informacje, jaki jest zakres regulacji rozmiaru (w mm) ile w SPEEDach, VAERTCALach, a ile w nowych "radykalnych" wersjach...
mr
Klasyfikacja wi±zañ Dynafit TLT
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pljaciekrece.xlx.pl